Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Eurovaalikone

Vuoden helmijuttu: Sari Slawuta valmistautuu body fitnessin SM-kisoihin – Näin sujuu treeni Bull Mentulan valmennuksessa

Sari Slawutalla on edessään tiukka kuukausi. Hän valmistautuu body fitnessin SM-kisoihin. Slawuta osallistuu kisaan 40-vuotiaiden sarjassa. Huhtikuussa hän astelee lavalle tuomareiden ja satojen muiden silmäparien eteen. Tuomarit arvioivat muun muassa kilpailijoiden lihaksikkuutta sekä vartalon linjoja ja kiinteyttä. Esiintyminen ei ole Slawutalle peikko, mutta totta kai ensikertalaista jännittää. Slawutalla on onneksi tukenaan kokenut valmentaja. Kehonrakentaja ja kuntovalmentaja Jari ”Bull” Mentula tekee parhaansa, jotta Slawuta on tikissä sekä fyysisesti että henkisesti. –Jännitys pitää kääntää positiiviseksi. Lavalla täytyy ajatella, että nämä kaikki ovat tulleet katsomaan minua, Mentula sanoo. Slawuta kilpailee body fitnessissa ensimmäistä kertaa. Takana on pari vuotta erityisen kovaa treeniä. Liikunta on aina kuulunut Slawutan elämään. Valkeakoskella nainen muistetaan voimisteluseura Haka Gymin ohjaajana. Määrätietoisempi kuntoilu alkoi kuitenkin vasta pari vuotta sitten, kun Slawuta pudotti painoa 15 kiloa crossfitin avulla. Kyseessä on laji, jossa voimaa, kestävyyttä ja nopeutta harjoitellaan yhdistelemällä erilaisia harjoituksia, kuten juoksua, painonnostoa ja voimisteluliikkeitä. Paino putosi vielä kymmenen kiloa, kun Slawuta osallistui Bull vs Vertti -televisio-ohjelmaan. Ohjelmassa Bull Mentula ja kuntovalmentaja Vertti Harjuniemi valmensivat suojattejaan ja kilpailivat siitä, kumpi on parempi valmentaja. Ohjelmasta alkoi Slawutan ja valmentaja Bullin yhteistyö. Nyt Slawuta on Mentulan asiakas. Työnjako on selvä: Jari käskee, Sari tekee. –En ole luonteeltani kovin järjestelmällinen tai kurinalainen. Olin aiemmin treenaajana tuuliviiri. Nyt saan vain tehdä, mitä sanotaan, Slawuta sanoo. Mentula valvoo, että Slawuta kuntoilee ja syö, niin kuin on sovittu: riittävästi, mutta ei liikaa. Kun kilpailuvälineenä on oma keho, malttamattomuus saattaa iskeä fitness-lajien kilpailijoihin. Tekisi mieli treenata vielä vähän lisää. –Olen Sarin käsijarru. Kun syö tietyn määrän kaloreita, ei voi treenata loputtomasti, Mentula sanoo. Treeniohjelma on kova. Body fitness on laji, jota varten Slawuta tekee töitä vuoden ajan, vaikka itse kisa kestää vain puolitoista tuntia. Slawuta herää viideltä aamulla. Hän treenaa lihaskuntoa salilla 4–6 kertaa viikossa. Arkisin hän huhkii salilla ennen töiden alkua. Slawuta työskentelee apulaisrehtorina Pirkkalassa. Treenisali on kätevästi samalla paikkakunnalla. Aerobinen harjoitus on ohjelmassa neljästi viikossa. Sen voi tehdä vaikkapa iltakävelynä. Slawuta käy päivätyössä, osallistuu kunnallispolitiikkaan ja on kahden pojan äiti. Moni on ihmetellyt, miten aika riittää kaikkeen. –Se on vain organisointikysymys. Kroppa tottuu kaikkeen, myös aikaiseen heräämiseen. Myös kisadieetti on tiukka, totta kai. Slawutan aamupala on puuro. Kahdesti päivässä hän syö lämpimän aterian: kanaa tai kasviksia, pastaa tai riisiä. Välipala. Iltapalaksi rahkaa. Slawuta valmistaa ruokansa lähes aina itse. Hän haluaa syödä ainoastaan puhdasta, lisäaineetonta ruokaa. Olo on silloin parempi. Huhtikuussa Slawutan tavoite on päästä finaaliin, eli kuuden parhaan joukkoon. Mentulan mielestä Slawutan vahvuuksiin kuuluu hyvä kunto ja tasapainoinen fysiikka. Lihasryhmissä ei ole selkeää heikkoutta. Ja vaikka puutteita olisikin, niitä ei kerrota. Heikkoudet peitetään. –Kyse on myös silmänlumeesta. Tuomarit arvioivat vain sitä, minkä näkevät, Mentula sanoo. Slawutalle kilpailu ei ole pääasia. Lajissa kiehtoo kovan treenin tuoma hyvä olo ja itsensä kehittäminen. –Moni pitää lajia pinnallisena, mutta minulle tämä on itseni voittamista joka päivä. Eniten treenattava lihas on oma pääni.