Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Vaalikone

Tekninen lautakunta käsitteli useampaa liikennevaloihin liittyvää aloitetta – Yksikään aloite ei johtanut toimenpiteisiin, valot pysyvät päällä

Valkeakosken tekninen lautakunta käsitteli viime viikon kokouksessa peräti kolmea liikennevaloihin liittyvää aloitetta. Lautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle, ettei yksikään aloitteista johda toimenpiteisiin. Valot siis pysyvät näillä näkymin päällä entiseen malliin. Aloitteet koskivat liikennevalojen poistamista tai niiden pimeänä pitämistä ilta- ja yöaikaan. Sitoutumattomien Teuvo Nieminen esitti aloitteessaan jo vuonna 2014, että suurin osa Valkeakosken liikennevaloista poistettaisiin käytöstä joko kokonaan tai kokeilujakson ajaksi. Aloitteen allekirjoitti myös Reijo Heinonen (sit). Heidän esityksensä mukaan valot jätettäisiin vain Asemantien risteykseen, Kenraalintorille ja Isonsillan molempiin päihin. Aloitteen mukaan liikennevaloja on liikaa siihen nähden, että ruuhkahuiput ovat lyhytaikaisia. Nieminen ja Heinonen katsoivat, että valot eivät sujuvoita vaan ennemminkin ruuhkauttavat liikennettä Tähän aloitteeseen saatiin nyt teknisen keskuksen vastaus. Siinä todetaan, että erilaisia liikennevaloihin liittyviä aloitteita on vuosien saatossa tullut useita. Vastauksessa viitataan vuonna 2008 tehtyyn valtuustokysymykseen liikennevaloista. Jo tuolloin perusteltiin sitä, miksi liikennevaloja ei ole syytä poistaa – ja teknisen keskuksen mukaan samat perustelut pätevät edelleen. "Pääpaino on liikenneturvallisuudessa" Teknisen keskuksen vastauksen mukaan pääpaino on liikenneturvallisuudessa. Vaikka valot saattavat aiheuttaa viivytyksiä tienkäyttäjien pääsuunnissa, ne helpottavat sivusuuntien liikenteen sujuvuutta ja parantavat suojateiden turvallisuutta. Vastauksessa muistutetaan myös siitä, että liikennevalot yksinkertaistavat risteyksen liikennettä. Jos valot poistettaisiin, risteyksiä pitäisi todennäköisesti muuttaa. Rakenteelliset muutokset, kuten kiertoliittymät, vaativat paljon tilaa ja vaativat uutta kaavoitusta. Esimerkkinä mainitaan Lempääläntien, Tallikadun ja Niementien risteys, jossa liikennevalot olivat viime kesänä pois päältä. Tuona aikana risteyksessä sattui useita onnettomuuksia. Teknisen keskuksen mukaan nämä tapaukset vahvistavat liikennevalojen tarpeellisuutta. Entäpä jos liikennevalot olisivat pois päältä kello 18–6? Tällaista esitti Mikko Skaffari (sd) aloitteessaan viime vuoden syksyllä. Aloitteen oli allekirjoittanut 16 muutakin valtuutettua. Perusteluina esitettiin, että Valkeakosken ruuhkahuiput ovat historiaa, koska työpaikat ovat tehtaissa vähentyneet. Tähän tekninen keskus vastaa, että liikennevalot ovat ympäri vuorokauden päällä vain neljässä liittymässä. Muissa liittymissä valot ovat pois päältä pääsääntöisesti kello 21.30–6.30. Vastauksessa todetaan, että liikennemäärät putoavat selkeästi vasta kello 21:n aikaan illalla. Siksi nykyiset kelloasetukset ovat linjassa liikennemäärien kanssa. Vastauksessa muistutetaan myös siitä, että Valkeakosken liikennemääriä ei voi suoraan verrata tehtaiden työpaikkoihin ja että katuverkoilla on työpaikkaliikennettä edelleen. Markku Alanko (kok) esitti valtuuston kokouksessa syyskuussa 2017, että Kirjaskadun ja Lempääläntien risteyksen liikennevalot poistettaisiin tarpeettomina. Aloitteen allekirjoittivat myös kokoomuksen Heikki Tyvi ja Olli Paasio sekä sinisten Tarja Ahonen . Tekninen keskus vastaa, että Kirjaskadun liikennemäärät ovat toki pienentyneet vuosien takaisesta, jolloin osa teollisuuden liikenteessä kulki katua pitkin. Vastauksen mukaan kadun varrella on kuitenkin edelleen yrityksiä ja liittymän liikennemäärät puoltavat valojen säilyttämistä. Lisäksi valojen säilyttämistä perustellaan siltä, että Apilapellontien liittymä on haasteellinen ylämäkeen lähtiessä. Kirjaskadun suunnasta tultaessa näkymä oikealle on puolestaan rajallinen. Kyseisessä liittymässä on myös ensimmäinen Lempääläntien ylittävä suojatie Antinniemestä keskustaan päin tultaessa. Tämä suojatie pitäisi siirtää, jos liikennevalot poistettaisiin. Vastauksessa muistutetaan myös siitä, että pääväylällä suojatien liikennevaloissa on äänimerkki näkövammaisia varten. Tämä jatkumo katkeaisi, jos liikennevalot poistettaisiin. Oikaisu: Korjattu Niemisen tekemän aloitteen vuosiluku. Hän teki aloitteen loppuvuodesta 2014, ei 2015.