Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Liikenneviraston puuhat ihmetyttävät Metsäkansassa: Mitä radan varteen rakennetaan?

Liikenneviraston rakennuspuuhat ovat herättäneet ihmetystä Metsäkansassa. Sosiaalisessa mediassa on levinnyt tieto, että radan varteen Metsäkansan vanhan asemarakennuksen kohdalle olisi rakenteilla seisake. –Syksyllä paikalle tuotiin isoja kiviä. Viikon alussa paikalle ilmestyi miehiä koneiden kanssa. Ihmettelimme, mitä tapahtuu, kertoo Ilolan Maatilamatkailun yrittäjä Kirsi Ilola-Ollikka . Mitä Metsäkansaan radan varteen rakennetaan, Liikenneviraston tekninen johtaja Markku Nummelin ? –Vanhan asemarakennuksen kohdalla on ollut vuosien ajan levitys, jolla museojunat ovat pysähtyneet. Parinkymmenen vuoden aikana maa on painunut. Nyt pysähtymispaikkaa kunnostetaan ja tehdään paremman näköiseksi. Valkeakosken ratapihalta on purettu laituri, ja sieltä on vapautunut kiviä. Nyt kivet laitetaan Metsäkansan pysähtymispaikalle, jotta junasta on helpompi astua maahan. Nummelin kertoo, että paikalla pysähtyvät edelleenkin vain museojunat. –Virallista seisaketta paikalla ei ole, eikä sellaista olla nyt rakentamassa. Uusista valoista pyydetään palautetta Toijalan ja Valkeakosken välisellä rataosuudella on myös vilkasta tavarajunaliikennettä. Tavarajunia kulkee sekä arkipäivisin että viikonloppuisin. Metsäkansan tasoristeyksen turvallisuutta on pyritty parantamaan uudenlaisilla huomiovaloilla. Uusissa valoissa autoilijoille ja muille radan ylittäville vilkkuu yhden keltaisen valon sijaan kaksi valoa. Valkoinen vilkkuu rauhalliseen tahtiin silloin, kun radan saa ylittää. Punainen valo vilkkuu nopeasti, kun pitää pysähtyä odottamaan junaa. –Keltainen valo ei tehoa niin hyvin kuin punainen. Uudenlaisia valoja testataan nyt Metsäkansassa, ja toivomme niistä palautetta Liikennevirastoon, Nummelin sanoo.