Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Eurovaalikone

Jouluostoksilla jokaisella on valinnan paikka – Kun ostopäätöksen aika koittaa, mihin eurot menevät?

Jos ihmisten hyvästä tahdosta saisi palkkaa, olisimme todella rikkaita. Näin on todennut useampikin kivijalkakauppias ja lähiruuan tuottaja. Ihmiset suhtautuvat erittäin positiivisesti lähipalveluihin, lähiruokaan ja oman kotikaupungin erikoiskauppoihin. Mutta kun saapuu todellinen valinnan hetki, eli ostopäätöksen aika koittaa, monen kauppiaan kokemus on, että eurot valuvat pois oman kaupungin palveluista. Joulukuu on kaupalle vuoden tärkein kuukausi. Kaupan liiton mukaan joulukuussa vähittäiskaupan liikevaihto on 26 prosenttia suurempaa kuin vuoden muina kuukausina. Seuraavaksi paras ajankohta on kesä-heinäkuussa. Silloin liikevaihto on vain 6 prosenttia normaalia korkeampi. Viime vuonna koko vähittäiskaupan myynti joulukuussa oli lähes 4,76 miljardia euroa, eli noin 1 030 euroa jokaista Suomessa asuvaa vähintään 15-vuotiasta kohti. Kotitaloutta kohti tästä tulee lähes 1 780 euroa. Joulusesongin tuoma myynnin lisäys normaalin kuukausimyynnin päälle oli noin 890 miljoonaa euroa. Se tarkoittaa, että jokainen Suomessa asuva vähintään 15-vuotias käyttää joulukuussa 190 euroa normaalia enemmän rahaa. Summat ovat suuria, ja jokainen voi valita, mihin joulurahansa vie. Omassa kaupungissa käytettynä ne pitävät huolen siitä, että ensi joulunakin on paikkoja, joista lahjoja voi ostaa. Palvelut säilyvät vain, jos niitä käytetään. Monipuolinen erikoiskaupan tarjonta pitää myös kaupungin keskustan elävänä.