Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen suursairaalahankkeelle oltava selkeät vaikutusarvioinnit – Miksi massiivista ratkaisua tehdään niin nopealla aikataululla?

Joulukuussa Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirit päättävät yhteisen Tays Alustayhtiö Oy:n perustamisesta. Sen tehtävänä on valmistella erikoissairaanhoidon palveluiden tuottamista piirien yhteisesti omistaman osakeyhtiön kautta. STM ja Kuntaliitto eivät ole kovin innostuneita yhtiöittämisestä. Uhkana näkevät avoimuuden puutteen ja demokratiavajeen. Erikoissairaanhoidossa tapahtuu muitakin huolestuttavia piirteitä. Päivystys- ja leikkaustoiminnan lakimuutoksilla perustellaan leikkaustoiminnan ja synnytysten lopettaminen useista pienistä julkisista, kustannustehokkaista sairaaloista. Yksityisen sektorin sairaaloissa leikkaustoiminta voi kuitenkin jatkua, vaikkei niissä vaadittua päivystysvalmiutta olisikaan. Onko tämä perustuslain mukaan mahdollista? Lue lisää: Pirkanmaan, Kanta-Hämeen ja Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirit aikovat yhdistää hoitonsa yhteiseen yritykseen – Tulevaisuudessa myös Tays Valkeakoski olisi osa uutta jättisairaalaa Muun muassa Sastamalan synnytykset keskitettiin Taysiin. Vedottiin potilasturvallisuuteen, että jos jokin menee pieleen, niin on pitää olla leikkausvalmius. Miten potilasturvallisuus toteutuu, kun matka kiireelliseen synnytykseen kasvaa? Riskisynnytykset on saatava synnyttää lähellä, nyt välimatkan lisääntyessä myös matalan riskin synnyttäjille syntyy uusi riski. Lisäksi keskussairaalassa tehdyt toimenpiteet ovat kalliimpia kuin aluesairaalassa. Hoidon oikeaa porrastusta ja sen tuomia säästöjä ei synny ilman perustason lähipalveluverkkoa. Sote-uudistuksessa tarvitaan aluesairaaloita, jotka yhdistäisivät perusterveydenhuollon ja peruserikoissairaanhoidon. Harvinaisten erikoisalojen keskittäminen on kuitenkin järkevää. Onko kokonaistaloudelliset vaikutukset tehty? Erikoissairaanhoidon kilpavarustelu ja massiiviset investoinnit johtavat erikoissairaanhoidon keskittämiseen – samalla päivystysasetuksen seurauksilla karsitaan toimintoja aluesairaaloissa. Tays investoi 300 miljoonalla. Lisäksi Pohjola sairaala rakentaa omille asiakkailleen 4 sairaalaa. Tällainen toiminta johtaa vääjäämättä päällekkäisyyteen, turhiin investointeihin ja kokonaiskustannusten nousuun kunnille. Eikö tosiasialliset tuottavuustavoitteet pitäisi olla selvillä ennen toimeenpanoa? Sillä siihenhän tällä pyritään. Omistajien tuotto-odotukset tulevat vaikuttamaan siihen, että kokonaiskustannukset yhteiskunnalle eivät ainakaan laske ja kokonaisverotus tulee todennäköisesti kasvamaan. Kuten sote-uudistuksessa, niin tässäkin on hirmuinen kiire. Miten näin massiivista ja kauaskantoista ratkaisua tehdään näin nopealla aikataululla? Kysymyksessähän on 13 700 henkilöstö ja noin miljardin euron toimintatuotot ja -kulut. Missä ovat vaikutusarviot hoidon integraatioon? Millä tavalla kuvaan tulee sosiaalipuoli? Tays on tuottavuuskehitykseltään paras yliopistosairaala – kuten Kanta-Hämeen keskussairaalakin. Näin korkeatasoinen ja tuottava toiminta tulee olemaan kiinnostuksen kohteena ei vain Suomessa vaan myös valtakunnan rajojen ulkopuolella. Miten yhtiöittäminen vaikuttaa tuleviin ratkaisuihin? Ja vielä lopuksi, tullaanko mahdollisen uuden maakuntavaltuuston kädet sitomaan jo etukäteen asiassa?