Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Sähköautoilun yleistymistä pitää vauhdittaa ja sitä varten tarvitaan päätöksiä, kirjoittaa Pauli Kiuru mielipiteessään

Lehdessä (VS 23.11.) oli sekä pääkirjoituksessa että artikkelina asiaa sähköautoilusta. Hyvä, että lehti seuraa liikenneasioita myös tästä näkökulmasta. Sähköautoilun yleistymisen hidasteena on hinnan ja tekniikan ohella myös latausmahdollisuuksien saatavuus. Autoja ei hankita, koska latauspaikkoja ei ole riittävästi. Latauspaikkoja ei puolestaan rakenneta, koska ei ole tarpeeksi sähköautoja. Sähköautoilulle on asetettu kunnianhimoiset tavoitteet. Vuonna 2030 teillämme pitäisi liikkua 250 000 sähkökäyttöistä autoa. Olemme ison muutoksen edessä. Globaalisti sähköautoja on myydyistä autoista vasta noin prosentti, mutta markkinaosuus on kasvamassa. Muutos voi olla Suomessakin nopea. Kun varhaiset omaksujat on saatu ensin mukaan, tulevat pidempään harkitsevat vauhdilla perässä. Näin tapahtuu kaikkien uusien innovaatioiden kohdalla. Moni sähköauton ostamista harkitseva pohtii hinnan ohella toimintasädettä sekä latausmahdollisuuksien saatavuutta. Muutoksen nopeuttamiseksi on myös valtiovallan puolelta tehtävissä paljon. Veropäätöksiä tarvitaan Valtion talousarviossa oli jo tälle vuodelle avustus (1 500 000 euroa) sähköisen liikenteen infrastruktuurin rakentamiseen. Talousarvioesityksessä on myös ensi vuodelle esitetty samaa tukea. Tuki on osoitettu asuinrakennuksen omistaville yhteisöille. Käytännössä siis taloyhtiöt ja vuokrataloyhteisöt voivat hakea avustusta latauspaikkojen rakentamiseen asukkaidensa käyttöön. Edellytyksenä on, että latauspiste rakennetaan vähintään viidelle autopaikalle. Tavoite on edistää vähäpäästöistä liikennettä ja kotilatausmahdollisuuksien yleistymistä. Avustusta myönnetään 35 prosenttia toteutuneesta arvonlisäverollisesta kokonaiskustannuksesta, kuitenkin enintään 90 000 euroa hakijaa kohti. Avustuksia myöntää hakemuksesta Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA), ja hakemismahdollisuus alkoi elokuussa. 23. marraskuuta mennessä oli saapunut 51 hakemusta. Ensi vuoden yhtiökokouksissa päätöksiä hakemisesta tehtäneen jo huomattavasti enemmän. Jotta sähköautojen yleistyminen lähtisi vahvasti liikkeelle, tarvitaan myös veropäätöksiä. Yksi keino on, että nollapäästöisten autojen autovero poistettaisiin kokonaan. Työsuhdeautot tulevat vaihtoon muutamassa vuodessa. Käytetyt sähköllä toimivat työsuhdeautot mahdollistaisivat yhä useammalle kansalaiselle taloudellisen mahdollisuuden päästöttömään liikkumiseen. Pauli Kiuru Kansanedustaja (kok)