Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Myllypäivässä puhunut OP:n pääjohtaja Ritakallio kannustaa ketteryyteen – Kilpailu digitaalisessa maailmassa lisää yritysten muutostarvetta

Myllypäivä-seminaarin myllypuheen piti tänä vuonna Valkeakosken kaupunginteatterilla tiistaina OP-ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio . Ensimmäistä kertaa 40 vuotta sitten järjestetty tilaisuus käsitteli tänä vuonna työtä, työvoimaa ja työllistymistä. Ilmeisesti aihe ja puhujavieraat kiinnostivat useampaa, sillä Valkeakosken kauppakamariosaston pitämässä seminaarissa oli paikalla ennätysyleisö. Etukäteen ilmoittautuneita kuulijoita oli noin 120. Kahdeksan kuukautta pääjohtajan paikalla OP-konsernissa istunut Ritakallio avasi salille maan talouden kehitystä ja työllisyysnäkymiä. Tärkeässä osassa olivat toki myös nykyisen työelämän haasteet, jotka koskettavat myös Suomen suurinta finanssiryhmää. OP:lla on Suomessa noin neljä miljoonaa asiakasta. –Finanssiala on monella tapaa isossa muutoksessa. Samat megatrendit, jotka vaikuttavat alan muutokseen, vaikuttavat lähes kaikilla muillakin aloilla, Ritakallio aloitti. Teknologian kehitys ja digitalisaatio myllertävät maailmaa uusiksi, mikä tarkoittaa sitä, että vanhoja toimijoita kuolee ja uusia syntyy. Globalisaation ansiosta taas esimerkiksi pakotteet ja kauppasota vaikuttavat voimakkaasti myös Suomen näkymiin. Asiakkaat ratkaisevat kehityksen suunnan Hyvää muutosvoimissa on se, että digitalisaatio ja robotisaatio voivat tuoda työtä takaisin myös Suomeen, kun osalla aloista on kärsitty yritysten karkaamisesta halvempien työvoimakustannusten maihin. –Alustatalous luo mahdollisuuksia pienellekin toimijalle päästä ekosysteemeihin ja kasvattaa bisnestä. Se tarkoittaa myös kilpailun kiristymistä monen toimijan vinkkelistä, kun alalle voikin päästä sivureittiä vikkelämmin, Ritakallio sanoi. Hänen mukaansa yritysten välinen yhteistyö lisääntyy ja se kytkeytyy voimakkaasti nettiympäristön varaan rakennettuihin palveluihin. Uusia toimijoita tulee ja menee, ja yritysten toimintaympäristö elää jatkuvasti. –Ydinasia kehityksessä ei kuitenkaan ole teknologia, vaan ihmisen käyttäytymisen ja tarpeiden muutos. Odotetaan reaaliaikaisuutta, yksilöllisyyttä, nopeutta, laatua ja aina saatavilla olemista, Ritakallio huomautti. Muuttuva maailma vaatii Ritakallion mukaan yrityksiltä uudenlaista, yhteistyölle avoimempaa johtamista. –Asiakas haluaa kokonaispalvelua eikä yritys itse kykene välttämättä kaikkea tuottamaan. Tämä vaatii myös ajattelutapaa, jossa asiakkaat ratkaisevat palveluiden kehittämisen suunnan. Pitää kuunnella, uskaltaa kokeilla ja olla ketterä. Yrityksellä on oltava ajassa elävä strategiaprosessi, joka ei ole kiveen hakattu ja jota testataan koko ajan, hän selvitti. Keskusyhteisökonsernin rakenne muuttuu Ketteryyden hakeminen näkyy myös OP:lla. Ritakallio kertoi toimittajille Valkeakosken OP:n tiloissa pidetyssä lehdistötilaisuudessa ennen seminaaria muun muassa siitä, miten joustavuus tulee näkymään konsernin toiminnassa. Hän tapasi päivällä myös Valkeakosken suurimpien työnantajien edustajia. –Olemme muokkaamassa toimintatapaa ketterämmäksi. Keskusyhteisössä meillä on keskimäärin kuusi väliporrasta ennen pääjohtajan tasoa. Tavoite on asteittain vähentää portaita neljään. Ensimmäinen vaihe toteutuksessa alkaa vuodenvaihteessa ja ensi syksynä olemme jo vieneet muutosta pitkälle, Ritakallio kertoi tiedotustilaisuudessa. Tarkoituksena on, että organisaation vuositavoitteet pilkotaan vuosineljänneksen mittaisiin seurantajaksoihin, ja tavoitteita toteuttavat tiimit käyvät läpi toimintaansa kahden viikon välein. Esimerkkiä on haettu kahdesta alankomaalaisesta pankista, joissa OP:laiset ovat vierailleet etsimässä heille sopivaa toimintamallia. Kyse on nimenomaan Helsingissä sijaitsevan keskusyhteisökonsernin toiminnan muuttamisesta. Ritakallion mukaan OP-ryhmään kuuluvissa paikallisissa osuuspankeissa toiminta on usein jo ketterää ja kevyttä. Myös OP-konsernissa käynnissä olevat, 6 000 henkilöä koskettavat yt-neuvottelut koskettavat Helsingin henkilökuntaa. –Kuuden viikon neuvotteluaika, jolloin neuvottelut voisivat aikaisintaan loppua, tulee ensi viikolla täyteen. Kesken neuvotteluita ei voi erityisemmin kommentoida, mutta sen voin sanoa, että ne on käyty erittäin hyvässä hengessä ja rakentavassa ympäristössä, Ritakallio kommentoi organisaatiomuutoksen kulkua. Stressitestit näyttävät hyviä lukemia OP-ryhmän kaikki asiakasliiketoiminta on hänen mukaansa kehittynyt hyvin tänäkin vuonna. –Meidän markkinaosuus on 35–40 prosentin välillä osa-alueesta riippuen. Olemme selvästi Suomen suurin yritysrahoittaja ja vahinkovakuuttaja. Kaikilla osa-alueilla olemme onnistuneet tänäkin vuonna vahvistamaan hieman markkina-asemaa. Arvioimme, että tämän vuoden tulos tulee olemaan samaa tasoa viime vuoden kanssa, vaikka se on tällä hetkellä hieman jäljessä edellisen vuoden lukuihin verrattuna, hän kertoi. Viime viikolla julkistetut, eurooppalaisille pankeille tehdyt stressitestitulokset kertoivat hyvää OP-ryhmän ydinvakavaraisuudesta. –Se on 20 prosenttia, kun se eurooppalaisilla pankeilla on keskimäärin 15. Jos tulisi uusi iso kriisi, huonoimmassakin skenaariossa laskisimme sille tasolle, mikä eurooppalaisilla pankeilla on keskimäärin lähtötilanne, Ritakallio sanoi. OP on mukana kehittämässä uusia, sen liiketoimintaa helpottavia digitaalisia palveluita sekä rakentanut viidennen Pohjola-sairaalan toukokuussa Turkuun, mutta toiminnan ydintä ei olla unohtamassa. –Olen korostanut ydinliiketoiminnan (pankki- ja vakuutustoiminta) merkitystä. Se on koko ajan tuonut sata prosenttia tuloksestamme, Ritakallio totesi. Valkeakoskella kilpailu vähentynyt Paikallistasolla Valkeakosken OP on saanut kolmatta vuotta peräkkäin 800–900 uutta asiakasta. Tämä johtuu osin kansainvälisten pankkien toimipisteiden poistumisesta Valkeakoskelta. Nordea lähti alkuvuonna ja Danske Bank jo aiemmin. –Olemme kunnostautuneet paikkakunnan uudistuotannon rahoittamisessa. Olemme myöntäneet noin 11 prosenttia enemmän lainoja vuodentakaiseen tilanteeseen verrattuna. Yhtiölainoja on nostettu noin 18 miljoonaa euroa, mikä tarkoittaa viittä eri uudistuotantokohdetta. Se tarkoittaa noin 300 asuntoa ydinkeskustaan, mikä tulee näkymään myös paikallisten liikkeiden kassavirroissa, OP Valkeakosken toimitusjohtaja Juha Luomala kertoi. "Yrityksellä on oltava ajassa elävä strategiaprosessi." Timo Ritakallio OP-ryhmän pääjohtaja