Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Miten #ostakoskista-kampanja sopii siihen, että kaupungin omistaman osakeyhtiön kirje postitettiin Virosta? – Valkeakosken Asuntojen toimitusjohtaja vastaa

Valkeakosken Asuntojen asukas ihmetteli saatuaan viime viikolla vuokranvahvistuksen, joka oli postitettu Virosta. Hän jakoi ihmetyksensä paikallisessa sosiaalisen median keskusteluryhmässä ja toi kirjeen Valkeakosken Sanomien pyynnöstä näytille toimitukseen. Kaupunki aloitti syyskuussa Valkeakosken Yrittäjien kanssa #ostakoskista-kampanjan, jolla kannustetaan tukemaan paikallista yrittäjyyttä. Valkeakosken Asunnot Oy taas on Valkeakosken kaupungin omistama osakeyhtiö. Valkeakosken Asuntojen toimitusjohtaja Pasi Orava, onko laskutuksen ulkoistuksessa ristiriita kaupungin kampanjoinnin kanssa? –Olemme useita vuosia sitten tehneet yhteistyösopimuksen taloushallintopalveluiden toimittamisesta ja toimeksisaaja on siirtänyt tiettyjä toimintoja Suomen ulkopuolelle. Heillä ei ole ollut tarvetta saada meidän lupaa siihen. Tietysti vedämme siitä mahdollisia omia johtopäätöksiä, että haluammeko jatkossa olla tällaisessa mukana. Mistä Valkeakosken Asuntojen taloushallintopalvelut tulevat? –Laskutus- ja vuokrankantopalvelut tulevat meille Intrumin Justitia Oy:n kautta ja se taas siirtää ne Norian Accounting Oy:lle. Muu taloushallintomme on Norianissa, josta on tullut sopimuskumppanimme yritys- tai liiketoimintakaupan myötä. Norian on siirtänyt toimintojaan Viron puolelle. Emme itsekään tienneet, että jotkut kirjeemme lähtevät Virosta, vaikka tiesimme, että sielläkin heillä on henkilökuntaa. Vaikuttavatko alihankkijoiden toiminnassa tapahtuneet muutokset sopimuksiin? –Olemme saaneet kesällä palautetta, että Norianilla laskutukseen liittyvässä asiakaspalvelussa oli huonommin suomea puhuva henkilö. Keskustelu ei kuulemma ollut täysin ymmärrettävää, ja asiakas otti lopulta yhteyttä meidän kiinteistösihteeriin ja kysyi samaa asiaa häneltä. Olemme kumppaneiden kanssa käyneet keskusteluita myös muun muassa postin kulkuajasta. Se, missä työt tehdään, ei saa vaikuttaa sovittuun laatuun. –Olemme jo pohtineet hallituksen kokouksessa, kuka meille mitäkin palvelua tuottaa. Voi olla, että se johtaa joihinkin muutoksiin. Kaiken ostaminen Valkeakoskelta ei kuitenkaan periaatteessa ole enää mahdollista. Muun muassa hankintalaki edellyttää kilpailuttamaan tietyt hankinnat, ja jos sekä vaadittu laatu että asetetut ehdot täyttyvät, meidän tulee valita halvin palvelu. Kaikki kulut näkyvät myös asiakkaan vuokrassa. Toisaalta esimerkiksi palvelun luotettavuus ja turvallisuus ovat meille tärkeitä tekijöitä, ja iso toimija pystyy yleensä niistä vastaamaan hyvin meille. Onko paikallisia laskutuspalveluita edes harkittu ja ovatko ne ottaneet osaa tarjouskilpailuihinne? –Paikallisilta toimijoilta on saatu kilpailutuksissa tarjouksia, mutta ne eivät pärjänneet kilpailussa. En toivo, että asiakkaan toiminta hankaloituisi sillä perusteella, että saadaan palvelu halvemmalla. Meille olisi paras, että jos palvelua ei voi tai kannata hoitaa omassa toimistossa, se hoidettaisiin mahdollisimman lähellä. Asiakkaalle olisi helpointa, että palvelu on helposti saavutettavissa, ja siihen kiinnitetään jatkossa huomiota. Saammeko sen tänne ja olemmeko #ostakoskista-kampanjan iso tuki tässä kohdassa, niin aika näyttää.