Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Valkeakosken ja Tampereen välistä bussiliikennettä ei kilpailuteta ainakaan vielä – Valkeakosken Liikenne ilmoitti vuorojen palauttamisesta

Pirkanmaan ely-keskus on päättänyt, ettei Valkeakosken ja Tampereen välistä linja-autoliikennettä kilpailuteta ainakaan vielä ensi vuoden kesäkuusta alkaen. Ely-keskuksen joukkoliikenneasiantuntija Jukka-Pekka Vallius kertoo, että kilpailutettu liikenne voisi alkaa aikaisintaan kesällä 2020. –Kilpailutus ensi kesäksi olisi tullut liian nopealla aikataululla. Asian selvittely kuitenkin jatkuu. Tämä oli aikataulullinen päätös. Kaikille osapuolille tuli vähän liian nopeasti tämä asia. Lue lisää: Valkeakosken kaupunginhallitus äänesti: Joukkoliikenne kilpailutetaan – "Jos kaupungin halutaan kasvavan, merkitys on suuri" Lue lisää: Lue tästä vastaukset: "Miksi joukkoliikenne pitää kilpailuttaa" ja 7 muuta kysymystä Valliuksen mukaan kilpailutuksen edellytyksiä, eli esimerkiksi lippu- ja maksujärjestelmiä sekä rahoitusta, selvitetään edelleen. Ely-keskus ei ota kantaa siihen, pitäisikö kaupungin ottaa käyttöönsä palveluseteli, jolla voitaisiin tukea bussimatkustajien matkoja. –Palvelusetelit ovat kuntakohtaisia kokeiluja. Kunnat ratkaisevat itsenäisesti, ottavatko ne palvelusetelin käyttöönsä, ja vastaavat kokeilujen lainmukaisuudesta. Palveluseteli ei ainakaan toistaiseksi ole joukkoliikenteen valtionavustusasetuksen mukaista tukea. Valtio ei siis voi osallistua palveluseteliin. Valliuksen mukaan ely-keskus odottaa liikenne- ja viestintäministeriön lisäselvityksiä valtionavustusasetuksesta. Parhaillaan selvitetään, olisiko palvelusetelin tukeminen jatkossa mahdollista valtion budjetista. "Kilpailutus on elyn käsissä" Valkeakosken kaupungin talousjohtaja Minna Uschanoff kertoo, että vaikka kilpailutus siirtyy, kaupunki ei toistaiseksi tee mitään toimenpiteitä. –Emme oikein voi tehdä mitään. Kilpailutus on ely-keskuksen käsissä. Uschanoffin mukaan kaupunki ei tällä hetkellä harkitse ottavansa käyttöön palveluseteliä. –Näissä palvelusetelikokeiluissa poiketaan vallitsevasta lainsäädännöstä, mutta kokeiluna sen saa tehdä. Koimme, että emme lähde viemään eteenpäin sellaista asiaa, josta ei ole virallista hyväksyntää. Vuoroja palautetaan Valkeakosken Liikenne tiedotti asiasta Facebook-sivullaan perjantaina. Aiemmin syyskuussa yhtiö ilmoitti karsivansa vuoroja, koska piti mahdollisen kilpailutuksen takia tulevaisuuttaan liian epävarmana. Lue lisää: Valkeakosken Liikenne karsii vuorojaan linjoilla 51 ja 53 – Talouspäällikkö: "Syynä tuleva kilpailutus, sillä jos emme voita, se on lappu luukulle" Nyt Valkeakosken Liikenne tiedotti, että palauttaa vuorotarjontaa aiemmalle tasolle. Yhtiön talouspäällikkö Ville Laurell kertoo, että liikennettä lisätään iltaan ja linjalle 53, jota käyttävät etenkin toisen asteen opiskelijat. –Linja 53 rakennetaan vähän eri tavalla, kuin mitä se oli. Vielä emme ole hieroneet yksityiskohtia lukkoon. Täyttä tarjontaa emme pysty heti laittamaan, mutta yritämme saada koululaisten kannalta olennaisimmat vuorot palautettua mahdollisimman nopeasti. Muutokset pyritään saamaan voimaan seuraavalle työvuorolistalle. –Muutama viikko tässä menee, että saamme ne tehtyä. Marraskuun 5. päivästä alkaen palautetut vuorot saadaan käytäntöön. Ilmoitamme aikataulumuutoksista nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa heti, kun saamme varmaa tietoa. Myös sisäinen liikenne pitäisi kilpailuttaa Kaupunginhallitus päätti kesäkuussa myös siitä, että kaupungin sisäinen liikenne kilpailutetaan. Ely-keskuksen Vallius muistuttaa, että sisäisen liikenteen kilpailutus on asia erikseen. –Toki sitä tehdään yhteistyössä meidän kanssa, mutta kaupunki on vastuullinen siitä. Minna Uschanoffin mukaan mielekkäintä olisi ollut, jos sekä Tampere–Valkeakoski-väli että sisäinen liikenne olisi kilpailutettu samaan aikaan. –Ajatus oli, että ne olisivat jatkossa samaa liikennettä. Kuntalaisen näkökulmasta matkustamisen pitäisi olla yksinkertaista. Uschanoffin mukaan sisäisen liikenteen kilpailutuksia valmistellaan. Siinä nykyiset sopimukset päättyvät ensi vuoden toukokuun lopussa. Linja-autoliikenteen muutosten taustalla on EU:n palvelusopimusasetus (PSA), joka ei salli linjaliikennelupamallia. EU:ssa katsotaan, ettei julkisen vallan tule puuttua markkinoiden toimintaan, ellei se ole tarpeen joukkoliikenteen määrän ja laadun varmistamiseksi. Uudistusprosessi käynnistyi vuonna 2009, jolloin voimaan tuli uusi joukkoliikennelaki. Lain mukainen siirtymäaikojen takaraja on vuoden 2019 lopulla. Jos linja-autoyritykset eivät pysty hoitamaan alueellaan riittäviä palveluita markkinaehtoisesti eli lipputulojen varassa, viranomainen voi ostaa liikennepalveluja ja määritellä sopimusliikenteen matkalippujen hinnan. Nämä hankinnat on kilpailutettava hankintalain ja joukkoliikennelain mukaisesti. Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö