Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Valkeakoskelainen Jake ajoi romurallin Suomen mestaruuteen ilman vammoja, mutta voittotuuletus oli epäonnekas – "Nyt on käsi paketissa"

Valkeakoskelainen Jarkko "Jake" Nurminen on voittanut romurallin Suomen mestaruuden. Mestaruus ratkesi kauden viimeisessä osakilpailussa, joka käytiin sunnuntaina Hämeenlinnassa. Romurallissa kuljettajat kokoontuvat romutuskuntoisilla autoillaan ja törmäilevät toisiinsa. Tarkoitus on hajottaa muiden autot. Voittaja on se, jonka auto liikkuu viimeisenä. Juttu jatkuu kuvien jälkeen. Tältä romurallin meno näytti. Videon on kuvannut Kimmo Mäkiselkä. Juttu jatkuu videon jälkeen. Kausi oli harvinaisen tasainen. Hämeenlinnan kilpailussa kahdeksalla kuljettajalla oli mahdollisuus mestaruuteen. Kausi koostuu neljästä kesän aikana käydystä osakilpailusta. Ennen viimeistä osakilpailua Nurminen oli sarjassa toisena. Hämeenlinnassa Nurminen pääsi finaaliin suoraan alkuerästä, kun hänen autonsa oli erässä kahden sitkeimmän joukossa. Sarjaa johtanut kuljettaja ei selviytynyt finaaliin asti, joten Nurminen laskeskeli voittomahdollisuuksiensa kasvaneen. Finaaliin pääsi kolme kuljettajaa, joilla oli mahdollisuus voittoon. Minkäänlaiseen taktikointiin ei kuitenkaan ole aikaa, kun pelti alkaa rytistä. Juttu jatkuu kuvien jälkeen. Finaalissa Nurminen sai pari pahaa iskua, jotka saivat epäilemään keltaisen "Ooppelin" kestävyyttä. –Luulin jo, että auto hajoaa siihen, Nurminen sanoo. Auto kuitenkin kesti loppuun asti, ja ykkössijan myötä tuli myös mestaruus. Toinen tai kolmas sijakin olisi riittänyt mestaruuteen. Nurminen on ajanut romurallia neljän vuoden ajan. Kahtena edellisenä vuonna hän on sijoittunut toiseksi. Nurmisen mukaan voittaminen on mukavaa, mutta toissijaista. Romurallissa pääasia on pitää hauskaa. –Se on pitkälti tuurin kauppaa, kuinka autot kestävät. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Lajissa pienet käsivammat ovat yleisiä. Niskakipuja ja mustelmia tulee väistämättä – sen verran kovia iskuja ja täräyksiä kuljettajat ottavat vastaan. Rallia saa ajaa niin lujaa, kuin ykkösvaihteella tai pakilla pääsee. Kuljettajan ovea päin ei saa ajaa, mutta muuten tyyli on melko vapaa. Iskuja tulee yllättävistä kulmista. Tuulilasi suojaa kuskia päin lentävältä romulta, ja kuljettajan puoleinen ovi vahvistetaan palkeilla ja rautaverkolla. Suojavarusteina on kypärä ja turvavyö. Nurminen säästyi tällä kertaa itse kisassa yllättävän vähillä kolhuilla. Sen sijaan voittotuuletus oli epäonnekas. –Nyt on käsi paketissa neljä viikkoa. Nurminen tuuletti kisan jälkeen auton katolla, liukastui ja tippui suoraan asvaltille. Käsivarresta murtui luu. Se ei paljoa tunnu haittaavan, sillä mies vain nauraa. –Kolhut kuuluvat lajiin. Ensi vuonna Nurminen lähtee puolustamaan mestaruuttaan. Hän on jo hankkinut muutaman auton, joita hän talven aikana valmistelee seuraavaa kautta varten. –Todennäköisesti käy niin, ettei saa pisteitä yhdessäkään kisassa, mestariromuttaja nauraa.