Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

"Kansalaiset ovat koekaniineja" – sote-taksipalvelun takkuilu villitsi valtuutetut keskustelemaan

Maanantai-iltaisessa Valkeakosken kaupunginvaltuuston kokouksessa kävi ilmi ennen kaikkea se, että valtuutetut yli puoluerajojen ovat huolissaan ja jopa ärsyyntyneitä siitä, ettei heinäkuun alussa käyttöön otettu sote-taksijärjestelmä toimi vieläkään kunnolla. Sote-taksiasia tuli esiin, sillä valtuustolle annettiin vastaus Teuvo Niemisen (sit) ja kolmen muun valtuutetun tekemään valtuustokyselyyn, jossa perättiin toimia sote-taksijärjestelmän toimimattomuuden vuoksi. Vastauksessa todetaan muun muassa, että ajojen välittämisestä vastaava Tuomi Logistiikka Oy on aktiivisesti pyrkinyt korjaamaan ongelmia. Ajojen välittämistä sekä välityslaitetekniikkaa on saatu parannettua, mutta toimiva järjestelmä edellyttäisi riittävää määrää siihen sitoutuneita autoilijoita. Mukaan on lähtenyt 25 valkeakoskelaista taksia. "Laput silmillä ja korvat kiinni" –Olemme kuulleet selityksiä selityksien päälle, mutta siitä huolimatta järjestelmä ei toimi. Kaupungin päätöskoneisto ei tunnusta, että mentiin huonompaan ja toimimattomampaan järjestelmään laput silmillä ja korvat kiinni. Kaupunginhallituksen on ryhdyttävä toimiin ja ojennettava myös sosiaali- ja terveyslautakuntaa, kun se hölmöyttään meni vipuun, Teuvo Nieminen sanoi. –Kansalaiset ovat koekaniineja. Tuodaan koeponnistamattomia esityksiä päättäjien päätettäväksi, eikä kenelläkään ole vastuuta mistään, Henry Rantaniemi (sd) sanoi. Sosiaali- ja terveyslautakunnan puheenjohtaja Sari Pulla-Savolainen (sd) muistutti, että kunnat noudattavat lain päätöksiä. Laki liikenteen palveluista tuli voimaan heinäkuun alussa. –Asiasta keskusteltiin kolme kertaa ennen lautakunnan lopullista päätöstä. Nyt on helppo läyskyttää asiasta, mutta sen sijaan voisi tuoda vaihtoehtoja esiin. Mitä ne olisivat? Olisiko pitänyt kilpailuttaa kuljetukset kaupungin omana työnä, olisiko joku muu toimija hoitanut välityshomman paremmin? En minä lautakunnan puheenjohtajana sen paremmin kuin kukaan muukaan halua, että ihmiset joutuvat odottamaan taksikyytejä, Pulla-Savolainen sanoi. Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Pekka Järvisen (sd) mielestä asia valmisteltiin huonosti. Olisi pitänyt juurta jaksaen miettiä, mitä järjestely tarkoittaa ja mitä ovat vaihtoehdot. –Tämä ei ole koskilainen vaan valtakunnallinen ongelma. On toimija mikä tahansa, kuljettajat ovat uuden lain mukaan vapaita ottamaan kyytejä, ei tarvitse sitoutua, päivystää, eikä kukaan voi pakottaa odottamaan tolpalla. Voitte kokeilla, miten arki-iltaisin tai öisin saa taksikyytiä. Aiemmin tilanne oli toisin, kun takseilla oli päivystysvelvollisuus ja vuorolista, Järvinen selvitti. Kuka on syyllinen? Monissa puheenvuoroissa etsittiin syytä sote-taksijärjestelmän toimimattomuudelle. Pekka Järvisen mukaan Tuomi Logistiikan välitysohjelma ei taivu henkilökuljetukseen, sillä se on alun perin tarkoitettu tavarankuljetukseen. Puheenvuoroissa syyttävä sormi osoitti myös maan hallitusta ja sen hyväksymää uutta taksilakia. –Tässä nähdään, miten toimitaan lain mukaan ja mikä on lopputulos, Sari Pulla-Savolainen sanoi. Kokoomuksen Mikko Franssilan mielestä on turha syyttää maan hallitusta, jos järjestelmässä on vika. Järjestelmä on saatava kuntoon. –Helppo mennä hallituksen temppujen taakse. Päätöksen sote-taksijärjestelmästä teki sosiaali- ja terveyslautakunta. Mikään pykälä ei edellytä, että kaupungin olisi pitänyt kilpailuttaa kyydit Tuomi Logistiikan kautta, koko prosessin olisi voinut hoitaa itse. Valkeakoski antoi avoimet kortit tamperelaiselle järjestelmälle ja kaikki tästä eteenpäin on sen päätöksen paikkausta, Teuvo Nieminen sanoi. –Kyllä minä syytän hallitusta. Tämä on hanke, jonka hallitus halusi ajaa läpi. Teen retorisen kysymyksen: jos ei olisi lakimuutosta, olisiko meidän tarvinnut kilpailuttaa ja olla tässä tilanteessa. Vastaan: ei olisi. Ainakin vastaava sosiaali- ja terveysjohtajamme on tehnyt töitä, että kuntalaisten palvelut saataisiin toimimaan, Pulla-Savolainen korosti. Kaupunginjohtaja Jukka Varosen mielestä järjestelmän puutteista ei voida syyttää yksin Tuomi Logistiikkaa eikä kaupunkia, sillä mukana on muitakin osapuolia. –Järjestelmä toimii lähes kaikissa kunnissa Pirkanmaalla, mutta ongelmat ovat kärjistyneet Valkeakoskella. Keskustelujen kautta eroon ongelmista –Yksi on varma: Valkeakosken kaupunki on tilannut palvelun Tuomi Logistiikalta ja maksaa siitä. Kaupungin tehtävä on huolehtia, että palvelua on saatavissa ja ihmiset, jotka kyytiä tarvitsevat, pääsevät mihin pitääkin, Pekka Järvinen totesi. Hän kertoi kaupungin käyneen lukuisia neuvotteluja Tuomi Logistiikan kanssa. –Asioista on päästävä tuloksiin keskustelemalla ja mietittävä, miten hommaa viedään yhdessä eteenpäin. Järjestelmä toimii paremmin kuin heinäkuussa, mutta ei riittävän hyvin vieläkään, Järvinen lisäsi. Mikko Franssila muistutti, että kaupunki on sopimusosapuoli, joka on hyväksynyt sote-kyydeistä tehdyn sopimuksen ja laatukriteerit. Niistä on pidettävä kiinni ja asetettava sanktiot, jos tavoitteet eivät täyty. Heikki Tyvi (kok) huomautti, että Tuomi Logistiikka Oy on Tampereen kaupungin ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirin omistaja yhtiö. Sairaanhoitopiirin jäsenenä Valkeakoski voi vaikuttaa yhtiöön. –Yhteistyö autoilijoiden kanssa on saatava pelaamaan, ei kukaan tee ilmaiseksi töitä tai odota palkkaansa pitkään. Duunareiden asiat on saatava kuntoon eli järjestelmä toimivaksi. Tuomi on tähän syyllinen ja siihen voimme vaikuttaa. Pekka Järvinen oli yhtä mieltä Tyvin kanssa. Välitysjärjestelmän raportointi on saatava toimimaan niin, että raha kyydeistä siirtyy kuljettajille oikeassa ajassa oikeaan osoitteeseen. –Kaupungin tehtävä ei kuitenkaan ole hioa Tuomi Logistiikan ja autoilijoiden välisiä sopimuksia. Kaupungilla on sen sijaan oikeus vaatia rahalle vastinetta. Viime kädessä se tarkoittaa, että mietitään uusia ratkaisuja ja toisia toimijoita, Järvinen sanoi. Vs. sosiaali- ja terveysjohtaja Minna Uschanoffin mielestä välitysjärjestelmän toimimisessa ei ole muuta ongelmaa kuin raportointiongelma, jonka vuoksi kuljettaja saa palkan jälkikäteen. –Vaikka välittäjä olisi kuka, takseilla ei enää ole päivystysvelvollisuutta. Palvelu ei koskaan palaa sille tasolle, mitä kuljetusten välittäminen on ennen ollut, Uschanoff sanoi. Heikki Tyvi ihmetteli myös taksiyrittäjien asennetta. –Pitkään yrittäjänä toimineena tiedän, että jos haluaa toimia yrittäjänä, asiakkaat palvellaan silloin kun he palvelua tarvitsevat. Jos nykyiset eivät palvele, uusia kehään. Sitä on markkinatalous. –Siksipä juuri Valkeakoskella näkee aamupäivällä 5-6 tamperelaisia takseja odottelemassa kyytejä, Henry Rantaniemi sanoi.