Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Moitteet tiedetään, mutta mitä parannusehdotuksia on tähän mennessä tehty sote-taksijärjestelmään ja onko korjaavia toimenpiteitä tulossa?

Paikallislehti Valkeakosken Sanomat käsitteli perjantaina 12. lokakuuta laajalti sote-taksijärjestelmää, jossa on etenkin Valkeakoskella ilmennyt ongelmia. Päivän aikana tuli taksiyrittäjältä palautetta palveluntuottajan kankeasti toimivasta järjestelmästä. Henkilöliikennejohtaja Erkki Harju Tuomi Logistiikasta on tietoinen järjestelmän ongelmista. Hänen mukaansa tietojärjestelmää on jo parannettu, mutta kehitettävää on. –Tietojärjestelmä toimii kuitenkin jo kohtuullisesti, hän katsoo. Hän tietää, että asiakaspalvelun näkökulmasta yksi ongelma ovat puhelinpalvelun pitkät vastausajat. –Ruuhkaisimmat ajat ovat aamulla kello 7–8.30 ja iltapäivällä kello 16:n jälkeen. Asiaa pahentaa se, että heinäkuussa tapahtuneessa muutoksessa tuli sellaisia tehtäviä, joita ei ole ollut aiemmassa matkojen välityksen alihankintasuunnitelmassa. –Me olemme aukioloaikanamme nuo tehtävät resursoineet, ja yritämme päästä alihankkijamme kanssa yhteisymmärrykseen niiden hoitamisesta myös yöaikana. Ongelma näkyy siten, että jos järjestelmän automaattihaulla ei kyytiä ota kukaan, mitään erityistoimenpiteitä ei tehdä asiakkaan palvelemiseksi yöaikaan. Pitkät tilatun auton odotusajat ovat Harjun mukaan merkittävästi suurempi ongelma Tuomi Logistiikan palvelun piiriin kesällä tulleilla alueilla, kuten Valkeakoskella, kuin muualla. –Autoilijoiden näkökulmasta yksi suurimpia ongelmia näyttäisi olevan, että kuukauden ajoja tilittäessämme emme osaa kertoa, kuka autoilijan kuljettajista on minkäkin reitin ajanut. Harju sanoo, että erilaisia teknisiä haasteitakin on edelleen. –Ohjelmistotoimittajalta tulee ohjelmistoon päivitys lähes viikoittain ja koko ajan mennään parempaan suuntaan, Erkki Harju sanoo.