Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Koskilaiset

Pääsimme katsomaan, miltä Valkeakosken uudella paloasemalla näyttää – Asema on muuten lähes täydellinen, mutta yksi asia voi aiheuttaa vaaratilanteita

Joitakin tavaroita vielä siirrellään rakennuksessa paikoilleen. Ensimmäinen lähtötehtävä oli jo perjantaina, automaattihälytyksenä Sääksmäeltä. Paloasema on aidattu ja piha-alue suljettu yleisöltä. Asiakkaiden pitää pyytää lupaa sisäänpääsyyn portin nappia painamalla. Automaattilukitus on kaikissa ovissa. –Täällä ei tarvita enää romuja, joita oli Roineenkadun kellarissa. Täällä on vain kaikki oleellinen, mikä kuuluu nykyaikaisen aseman varustukseen, aluepalomestari Jarno Honkala , paloesimies Jussi Jokinen ja palomies Tapio Lintunen avaavat. Katso video paloasemalta : Toiminnalliset tilat ovat samaa koko luokkaa kuin vanhallakin paloasemalla, mutta huolto- ja varastotilat ovat nyt pienempiä. –Kun vanhaan aikaan kaikki kalusto korjattiin itse, nyt mittava huolto ja korjaaminen on keskitetty Kangasalan uudelle asemalle, Jarno Honkala jatkaa. Vanha asema valmistui 1964, ehti palvella 54 vuotta ja oli jo tiensä päässä. –Onhan täällä kaikki uutta ja siistiä. Paikat ovat puhtaita ja ne pysyvät kunnossa, kun siitä kaikki yhdessä huolehtivat, Tapio Lintunen katsoo. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on tutkittu palomiesten työtä, jossa he altistuvat noelle ja pienhiukkasille. Nyt tehtiin niin sanottu puhdas asema. –Kaikki varusteet ja autot pestään ennen kuin ne tuodaan hälytysajosta kalustohalliin. Kalustohalli on erotettu sulkutilalla ja on eräänlainen tuulikaappi miehistötilasta, kaupungin rakennuttajainsinööri Matti Kivinen selvittää. –Monet Suomen paloasemat ovat kärsineet sisäilmaongelmista, joiden syinä paloasemien huonon kunnon lisäksi ovat palokaasujen pienhiukkaset, jotka kulkeutuvat varusteiden mukana miehistötiloihin asti, Kivinen sanoo. Palomiehet pitävät aseman sijaintia muuten hyvänä, mutta Mahliankadun ja Teollisuustien risteystä he pitävät hankalana. –Siinä on toistaiseksi kuudenkympin rajoitus. Puuston takia näkyvyys kaupungin suunnasta on huono. Se on paha, jos joku tulee siihen hälytysajoneuvon kanssa samaan aikaan ylinopeutta, Jussi Jokinen huomauttaa. Risteyksestä varoittaa autoilijoita muun vaaran merkki ja paloaseman kyltti. –Ely-keskus arvioi meidän aloitteesta, mitä taimikolle tehdään ja tuleeko paikalle vilkkuvaloa. Liikenneympyrä voisi olla paras, Jarno Honkala sanoo. Osoite: Kuormaajankatu 1 Holmin alueella. Rakennuttajana toimi Valkeakosken kaupunki. Tontin koko: 5551 neliötä. Rakennusten pinta-ala: varsinainen paloasemarakennus 1254 bruttometrineliötä, piharakennus 140 bruttometrineliötä. Rakentamisen urakkahinnat: yhteensä 3 648 100 euroa.