Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Löytyykö jokin näistä sinulta? Tynelliä heitettiin 80-luvulla roskalavoille, nykyään ei tunnisteta Nymania: ”Huimissa hinnoissa tällä hetkellä”

Mikä myy ja millä voi tienata. Nämä ovat varmasti yleisimmät kysymykset, joita Bukowskis-huutokaupan taideasiantuntija Johanna Lindforsilta kysytään. Vähänkään antiikista ja designista tietävä sen tiedostaa: moderni taide ja design, suomalainen designlasi ja -huonekalut myyvät parhaiten huutokaupassa. Lindorsin mukaan tällaisia ovat esimerkiksi Alvar Aallon vanhemmat huonekalut ja Tapio Wirkkalan, Kaj Franckin, Gunnel Nymanin sekä Timo Sarpanevan uniikimmat, signeeratut ja ehjät työt. –Niiden on oltava priimakunnossa. Lisäksi Paavo Tynellin valaisimet ovat tällä hetkellä huimissa hinnoissa. Ne ovat niitä, joita vielä 80-luvulla löytyi roskalavoilta - silloin niitä ei haluttu, Lindfors kertoo. Kysyntä määrittää raadollisesti sen, mikä kussakin ajassa menee kaupaksi. Klassikot kuitenkin ovat ja pysyvät. Edellä mainittujen nimien lisäksi ei pidä unohtaa kultakauden isoja nimiä. Tietyt laadukkaat taiteilijat, kuten Edelfelt, Gallen-Kallela ja Schjerfbeck, pitävät pintansa. –Heilläkin on taidetta laidasta laitaan: Edelfeltin grafiikkaa ja pieniä luonnoksia saa muutamilla sadoilla euroilla, kun isojen kohdalla puhutaan sadoista tuhansista. ”Mummo on saattanut sanoa, että kristallimaljakko on arvokas” Lindforsin mukaan esineisiin liittyvien tunteiden ja muistojen lisäksi esimerkiksi näyttelyt vaikuttavat ihmisten kiinnostukseen ja siten ne saattavat ohjata trendejä. –Nyt on esimerkiksi Sarpanevan näyttely. Oletan, että ihmiset kiinnostuvat, mitä enemmän he saavat tietoa. Lindforsille on tuttua, että ihmiset eivät välttämättä tiedä omistavansa jotain arvokasta. Toisaalta ihmiset luulevat myös jotain itselleen rakasta esinettä arvokkaaksi, vaikka se ei sitä todellisuudessa olisi. – Mummo on saattanut sanoa, että tämä kristallimaljakko on todella arvokas. Vaari oli saanut sen syntymäpäivälahjaksi. Sitten se tuodaan arvioitavaksi. Kristallilla ei ole enää samanlaista kysyntää kuin esimerkiksi 50-luvulla. Naispuolisia muotoilijoita ei välttämättä tunnisteta Taidelasien osalta naispuoliset muotoilijat ovat sellaisia, joita ihmiset eivät välttämättä tunnista. –Esimerkiksi Gunnel Nymanin vaasit ovat olleet sellaisia. Ihmiset ovat ajatelleet, että ikävän vihreä vaasi, eivätkä he ole oikein välittäneet niistä. Teos saattaa kuitenkin osoittautua monen kymmenen tuhannen arvoiseksi. Lindforsin mukaan ihmiset tunnistavat arvoesineet nykyään jo paremmin, sillä tietoa on laajasti saatavilla esimerkiksi netissä. –Väitän, että harvemmin enää tehdään sitä virhettä, että viedään jokin arvoesine myyntiin kirpputorille halvalla. Löytyykö kotoasi jokin seuraavista?