Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Koskilaiset

"Muutama on uhannut lyödä, jos en vie kotiin" sanoo kuski, jonka alla ei ole sotekyytien sopimusautoa

Muutaman kerran joku mummo on uhannut lyödä minua kassilla, jos en vie häntä kotiin. Näin kuvaa sote-kyytiasiakkaiden keskuudessa vallitsevaa hämmennystä taksinkuljettaja Jukka Laaksonen . Laaksonen on lokakuisena iltapäivänä Valtakadun taksitolpalla. Laaksosen työnantaja ei ole toistaiseksi ilmoittautunut mukaan sote-kyytien palveluntuottajaksi. Heinäkuussa saamaansa uutta kyytiasiakaskorttia heiluttava asiakas siis turhautuu Laaksosen kyytiin pyrkiessään. Uudella kortilla ei voi tässä taksissa maksaa. –Meille käy vain kova kortti. Laaksonen tarkoittaa aiempaa korttia, jollainen kaupungin maksamaan kuljetuspalveluun oikeutetuilla aiemmin oli. Jukka Laaksosen käsityksen mukaan näitä kortteja on pyydetty asiakkailta takaisin palautuskuoressa tai neuvottu ne itse hävittämään. Vanha kortti saattaa olla varalla, ellei siitä ole jo ehtinyt luopua Kesällä, kun uudessa järjestelmässä ilmeni vaikeuksia, asiakkaille neuvottiin kuitenkin varakeinot. Asiakas yrittää ensin hoitaa kyytinsä Tuomi Logistiikan kautta. Jos palvelu ei toimi, hän voi hankkia itselleen kyydin muulla tapaa, kuten soittamalla Kanta-Hämeen aluetaksin keskukseen, menemällä taksitolpalle tai soittamalla suoraan tutulle taksinkuljettajalle. Matka maksetaan vanhalla taksikortilla, joka on annettu sote-kyyteihin oikeutetuille asiakkaille. Lisäksi asiakkaita luvattiin ohjeistaa siinä, miten kaupungilta saa perityksi rahat takaisin, jos on joutunut sote-kyydin saantiongelmien vuoksi maksamaan taksikyytinsä kokonaan itse. Sosiaali- ja terveyslautakunta siirsi kyydit Tuomi Logistiikalle viime helmikuisella päätöksellään heinäkuun alusta. Käytännössä Valkeakoski liittyi Pirkanmaan kuntien yhteishankintaan. Kilpailutuksen vaatimukset täyttävät autoilijat saivat ilmoittautua mukaan. Valkeakosken asemapaikakseen ilmoittaneita autoja lähti mukaan 25. Näissä autoissa asiakas näyttää uutta läpyskää, jossa on taksin tilausnumero, asiakkaan nimi ja asiakasnumero. Kyytien siirtämisestä Tuomi Logisitiikalle päätettiin sosiaali- ja terveyslautakunnassa viime helmikuussa. Ratkaisulla pyrittiin vastaamaan uuteen lakiin liikenteen palveluista. Kanta-Hämeen aluetaksi on valittanut päätöksestä markkinaoikeuteen, joten sopimus Tuomi Logistiikan kanssa on voimassa vasta väliaikaisesti. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Hetkeä aiemmin Valtakadun varrella pitää hetken taukoa taksinkuljettaja Veikko Lindstedt . Hänen työautostaan löytyy myös sellainen matkapuhelin, mihin tulee tarjouksia sote-kyydeistä. Lindstedt kertoo, että tarjolle voi tulla vaikka lyhyt ajo Pälkäneeltä tai Akaasta. Sellaisia kuljettaja ei voi ottaa, sillä ajomatkasta asiakkaan luokse ei makseta. Esimerkiksi edellispäivän sote-kyyteihinsä Lindstedt oli tyytyväinen. Välityskeskuksesta soitettiin hänelle yhdestä kyydistä, ja muutaman kerran hän soitti kuljettajien numeroon ja sai sillä tavoin itselleen asiakkaan. "Tilaukset tulevat vähän liian aikaisin" Taksinkuljettaja Veikko Lindstedtin mielestä tilausten olisi kutienkin hyvä tulla nykyistä enemmän reaaliajassa. –Nyt tilaukset tulevat vähän liian aikaisin. Jos on 45 minuuttia hakuaikaan, ei voi tietää, miten kyydit sitä ennen venähtävät ja ehtiikö ajoissa. Hänen mukaansa kaikkein kiireisimpiä taksipäiviä Valkeakoskella ovat maanantait ja perjantait. Lindstedt on kuullut joiltain valkeakoskelaisilta asiakkailta, että näiltä on pyydetty antamaan kaupungille palautetta sote-kyydeistä. Kaupunki onkin sopinut Tuomi Logistiikan kanssa menneen syyskuun kestävästä kokeilukaudesta, jonka aikana sote-kyytipalveluun sitoutui osa sopimustakseista sekä noin kymmenen prosenttia Valkeakosken sote-kyytien asiakkaista. Kokeilukaudella tuli asiakkaan saada kohtuuajassa yhteys Tuomi Logistiikan välityspuhelimeen. Myös tekniikan oli toimittava. Asiakkailta edellytettiin, että kyydit tilataan nimenomaan Tuomi Logistiikan kautta eli kesällä käyttöön tulleesta uudesta numerosta. Lisäksi korostettiin, että sopimusautoissa pidetään välityslaite päällä. Palautteesta saa soittaa, valtuutettujen kysely oli juuri esillä Sosiaali- ja perhepalveluiden johtaja Soile Merilä kertoo, että perustetusta testiryhmästä on moni antanut palautteen. Hän toivoo, että vammaispalvelun osalta ne, jotka eivät ole vielä vastanneet, soittaisivat hänelle. –Tähänastisten tietojen mukaan joillekin on valitettavasti käynyt niin, että autoa ei ole tullut tai se on tullut myöhässä. Joku on saanut kyydin heti, kun on soittanut vanhaan numeroon. Onkohan voinut olla kyse siitä, että uusi välityslaite ei ole ollut päällä? Merilä pohtii. Valkeakosken kaupungin mukaan Tuomi Logistiikka Oy on aktiivisesti pyrkinyt korjaamaan ongelmia. Mikäli kyytejä ei autojen riittämättömyyden vuoksi saada hoidetuksi, kaupunki aikoo vaatia Tuomi Logistiikalta täydentävän hankinnan toteuttamista. Näin vastattiin asiasta tehtyyn Teuvo Niemisen (sit) valtuustokyselyyn maanantaina kaupunginhallituksessa.