Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Koskilaiset

Tuomi Logistiikka vastaa: Autoja oli liikenteessä, mutta on arvoitus, miksi kyytiä ei hoidettu – "Osa autoilijoista kapinoi muutosta vastaan"

Henkilöliikennejohtaja Erkki Harju Tuomi Logistiikka Oy:stä sanoo, että autojen saatavuus Valkeakoskella on osittain parantunut. –Ilta-aikoina joudumme jonkin verran soittelemaan autoilijoille suoraan, koska välityslaitteelta tarjotuille kyydeille ei löydy suoraan ottajia. Invataksien saatavuudessa ajoittain edelleen haasteita. Valkeakosken keskustasta kauempana olevat kyydit teettävät työtä. Esimerkiksi tiistai-iltana 9. lokakuuta ajossa alueella ollut kaksi autoa. Kumpikaan autoista ei vastannut puhelimeen soitettaessa ja välityslaitteemme sulkeutuivat kyseisten autojen osalta soittelun aikana. Miksi haastateltavamme ei saanut 4. lokakuuta iltapäivällä autoa kahteen tuntiin 15 minuuttiin? –Järjestelmä on tarjonnut kyseistä ajoa ajettavaksi kello 13.13–15.02 32 kertaa kahdeksalle eri autolle, jotka ovat ilmoittaneet asemapaikakseen Valkeakosken. Samana aikana kyytiä on tarjottu lisäksi 122 kertaa muiden paikkakuntien autoille. Sitä, miksi valkeakoskelaiset eivät ole kyytiä ottaneet hoitaakseen, pitää kysyä kuljettajilta. On ymmärrettävää, etteivät muiden paikkakuntien kuljettajat ole kuitanneet kyytiä, koska matka asiakkaalle on pitkä ja ajettava kyyti lyhyt. Kuinka paljon sote-kyytejä ajettiin heinä–syyskuussa? Heinäkuussa 36 788 tilausta, joista 447 oli valkeakoskelaisia. Elokuussa 46 021 tilausta (356 valkeakoskelaisia). Syyskuussa 50 774 tilausta (550 valkeakoskelaisia). Erilaisista syistä (tekniset ongelmat, autoa ei löydy, asiakas peruu omista syistään) koskilaisten kyydeistä peruuntui heinäkuussa 25 prosenttia, elokuussa 14 prosenttia ja syyskuussa kahdeksan prosenttia. Eikö olisi luontevinta, että auto tulee omalta paikkakunnalta? –Ajotehtävää tarjotaan aina lähimmälle autolle. Yksi liikennepalvelulain tarkoitus oli avata suljettua markkinaa ja ehdotus rajoittaisi kilpailua. Kun pysyy ilmoittamallaan paikkakunnalla, todennäköisyys tarjouksen saamiseen on korkea. Kysymys pitää mieluummin kohdistaa kuljettajille: miksi kyytejä ei kuitata? Esimerkkitapauksessa viisi ensimmäistä tarjousta on mennyt koskilaisille autoille, minkä jälkeen hakupiiri on laajentunut lähimmän auton periaatteella muiden paikkakuntien autoille. Jonkin ajan kuluttua on lähdetty uudelle tarjouskierrokselle aloittaen jälleen koskilaisista. Kuinka monta valkeakoskelaista taksia on mukana sote-taksijärjestelmässä teidän kauttanne? –24 autoa, 11 autoilijaa. Meillä on Valkeakoskella joukko sopimuskuljettajia Valkeakoskella, jotka hoitavat ajot moitteettomasti. Valitettavasti myös osa autoilijoista kapinoi tätä muutosta vastaan. Meillä ei valitettavasti ole resursseja lähteä selvittämään esimerkiksi tämä esimerkkitapauksen kyytitarjousten hylkäämisen syitä.