Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

M/S Tampereen laivuri Juho Syrjä päätti jäädä laivaan, vaikka matkustajat evakuoitiin – Nyt laiva on saatu satamaan Valkeakoskella

Kun M/S Tampereen laivuri Juho Syrjä aloitti työpäivänsä aamuviideltä lauantaina, hän ei osannut arvata että istuisi laivansa kyydissä vielä seuraavana päivänä kahdelta iltapäivällä. Ilveksen kannattajia Hämeenlinnasta Tampereelle kuljettanut laiva ajautui pois väylältään ja juuttui keulastaan pohjassa olevaan saveen myöhään lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Kun matkustajat evakuoitiin, Syrjä teki päätöksen laivaan jäämisestä. –Päällikkö ei jätä paikkaansa, ennen kuin asia saadaan päätökseen. Yöllä tein päätöksen, että minä ja kolme miehistön jäsentä jäisimme laivaan, Syrjä sanoo. M/S Tampereen matka Hämeenlinnasta Tampereelle alkoi lauantai-iltana tavanomaisesti ja sujui hyvin aina Jumusensalmen länsipuolelle asti. Matkan tyssääminen saviseen pohjaan oli monen sattuman summa. Syrjän mukaan veden pinta oli tavallista alempana ja väylän reunaa näyttävän merimerkin heijastus ei näkynyt. –Merimerkki oli niin lokin ulosteessa, että heijastus ei näkynyt. Vauhtia ei ollut juuri mitään, mutta ehdimme tulla väylältä sen verran sivuun, että laiva jäi keulastaan kiinni saveen. Laivurit ovat sanoneet Trafille väylien huoltamisesta ja siitä, että on vaikeaa navigoida kun merkit ovat aivan lintujen ulosteessa, Syrjä toteaa. M/S Tampere saapuu satamaan Valkeakoskella: Täysin poikkeuksellinen tapaus Syrjä on työskennellyt merillä 21 vuoden ajan ja ajanut M/S Tampereen eilistä reittiä ensimmäisen kerran vuonna 2001. Pohjaan juuttuminen oli ensimmäinen Syrjän uralla. –Tämä oli täysin poikkeuksellinen tilanne. Reitti on aivan tuttu ja sitä on ajettu pimeälläkin hyvien navigointilaitteiden avulla lukuisia kertoja. Tällaisiin pelastusoperaatioihin ei ole jouduttu kuin harjoituksissa. Ilves Ikuisesti ry:n fanit kehuivat M/S Tampereen henkilökunnan toimintaa tapauksen aikana. Syrjän mieltä kehut lämmittävät. –Me harjoittelemme kaikkia mahdollisia tilanteita kauden aikana. Tässä on hyvä esimerkki siitä, että kun tarpeeksi harjoittelee, niin tositilanteessa asiat sujuvat juuri niin kuin pitää. Kun laiva juuttui keulastaan pohjaan, Syrjä sammutti moottorit ja laiva tarkistettiin mahdollisten vuotojen ja henkilövahinkojen varalta. Tunnelman rauhallisuudesta kertoo se, että Ilves-fanit olisivat halunneet vielä jatkaa juhlintaa. –Ilves-fanit olisivat vielä halunneet jäädä jatkamaan iltaa, mutta totesin, että oli parempi järjestää linja-autokyyti ja viedä heidät kotiinsa. Siinä tarvittiin nopeita päätöksiä, että fanit saatiin lähetettyä elpymään hienosta voitosta ja henkilökunta sai jäädä tutkimaan, mitä laivassa voitaisiin vielä tehdä. Melko pitkä juhlinta siitä olisikin lopulta Ilveksen faneille tullut, Syrjä kertoo tilanteesta. Kuvasimme, kun pelastuslaitos yritti saada aaltoja tekemällä aluksen irtoamaan savesta: "Kuin liimaan olisi ajanut" Laivaan jääneiden Syrjän ja henkilökunnan jäsenten yöunet jäivät lyhyiksi. Irrotusoperaatio alkoi aamukymmeneltä ja M/S Tampere saatiin liikkeelle hieman ennen kahta iltapäivällä. Alus saatiin lopulta liikkelle, kun kolme pelastuslaitoksen venettä veti laivaa ja kaksi venettä teki vieressä aaltoja. –Savi on sellainen elementti, että oli kuin liimaan olisi ajanut. Tiukassa laiva oli, mutta hyvällä suunnittelulla pelastuslaitoksen kanssa se saatiin lopulta irti. Sunnuntaina iltapäivällä M/S Tampere ajoi Valkeakoskelle telakalle tarkistettavaksi. Syrjän mukaan laiva on edelleen telakalla. –Aluksemme tarkistetaan Trafin määräyksestä torstaina Valkeakosken telakalla, minkä jälkeen se jatkaa kotisatamaan Tampereelle. Mitään vaurioita ei ole todettu ja alus on teknisesti hyvässä kunnossa, Syrjä kertoo. –Rutiinitarkastus on siis kyseessä. Samalla teemme vuosittaisen katsastuksen alukseen. Näillä näkymin alus palaa Tampereelle perjantaina illansuussa. Vaikka laivaan ei tullut vaurioita, laivurille ja henkilöstölle työpäivä oli poikkeuksellisen raskas. –Laiva on kunnossa, mutta vauriot ovat enemmänkin henkisiä, Syrjä toteaa. Edit 2.10. klo 16.30: Lisätty Syrjän kertomat tiedot laivan lähtemisestä. 30-metrinen Pyhäjärven risteilijä. Rakennettu vuonna 1957. Entisöity vuosina 2001, 2014 ja 2017. Alukselle mahtuu 180 matkustajaa ja siellä on ruokailutilat 100 henkilölle. Lauantaina alus oli Ilves Ikuisesti -yhdistyksen vieraspelimatkalla Hämeenlinnaan ja takaisin. Osa matkustajista palasi takaisin Tampereelle bussikyydillä. Pohjakosketus tapahtui kello 23.35. Aluksesta evakuoitiin 19 matkustajaa. M/S Tampereen kausi vesillä päättyy 6. joulukuuta.