Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kärjenniemen pyörätie kaipaa pikaista parannusta: "Olkapääni jouduttiin operoimaan, koska kalvot repesivät kaatumisen seurauksena" – Katso video

Valkeakosken Sanomien lukija Pertti Kaasinen soitti huolensa pyörätiestä, joka alkaa tiellä 304 Kärjenniemen koululta kohti Toijalaa. –Pyörätie on todella huonossa kunnossa. Tämä ongelma on jatkunut jo pitkään, ja kuitenkin pyörätie on monien rullahiihtäjien ja -luistelijoiden ja pyöräilijöiden suosiossa, Kaasinen kertoo. Kaasinen kaatui pyörätien heikon kunnon takia rullahiihtolenkillään hiukan yli vuosi sitten. Se oli jo kolmas kerta samalla lenkillä ja tällä kertaa myös hankalin tapaus. –Oikea olkapääni jouduttiin operoimaan, koska kiertäjäkalvot repesivät kaatumisen seurauksena. Tämän pyörätien kuopat, murtumat ja töyräät olisi hyvä saada korjattua, Kaasinen esittää. Kaasinen ei ole pystynyt hiihtämään kaatumisensa jälkeen. Pyörätiessä on muutamien senttien syviä halkeamia, toisaalta kasvillisuuden nostamia töyräitä ja kallistumia. –Jos tänne tulee hiihtämään tai luistelemaan rullilla, saa olla tosi varovainen, ettei sauvan piikki uppoa railoihin ja horjuta liikkujaa. Yhdelle kavereistani kävi näin ja hän sanoi oman kaatumisensa jälkeen, että nyt riitti, eikä hän enää tullut tänne rullahiihtoa harrastamaan, Kaasinen kertoo. Toijalantien reitti ei ole suinkaan ainoa paikkausta kaipaava kohde Pirkanmaalla. Pirkanmaan ely-keskuksen tiemerkintöjen, paikkausten ja päällysteiden projektipäällikkö Tomi Keisalan mukaan tälle pyörätielle ei ole tällä hetkellä päällystyssuunnitelmia. –Näiltä osin mennään lähinnä paikkaustoimenpiteillä. Kyseinen pyörätie on kyllä minulle tuttu jossain määrin. Itse ajoin 304-tietä viimeksi viikko sitten. Keisalan mukaan jalankulku- ja polkupyöräväyliä on heikossa kunnossa monessa vastaavassa kohteessa Pirkanmaalla. –Niitä pyritään korjaamaan maankäytön, asumisen ja liikkumisen rahalla (MAL). Keisala jatkaa, että kaikki päällysteurakassa tänä vuonna päällystettävät jalankulku- ja polkupyöräväylät on toteutettu MAL-rahan avulla. –Ilman MAL-rahaa olisi ollut haastavaa saada näitä väyliä päällysteohjelmaan. Keisalalla on huonoja uutisia pyöräteiden käyttäjille. Tilanne vaikeutuu entisestään. –Näillä näkymin päällysteiden ylläpidon budjetti puolittuu ensi vuodeksi. Se tietää lisähaasteita erityisesti alemmalle tieverkolle ja jo nyt muutenkin haastavien kohteiden kannalta, Keisala kertoo. Tuleeko tielläkulkijoilta usein yhteydenottoja koskien heikkokuntoisia reittejä? –Kyllä, se on hyvin tavallista, että palautetta tulee. Toki me otamme palautetta vastaan mielellämme. Ely-keskus tekee tiestön tarkastuksia säännöllisesti. –Sitä tarkastettavaa Pirkanmaan maanteillä on noin 3700 kilometriä. Tienkäyttäjien silmät ovat tässä tärkeänä lisäapuna, Keisala huomauttaa. Pirkanmaan tieverkon päällysteiden ylläpito on jaettu ykkös-, kakkos- ja kolmosluokkiin. –Ykkösluokkaa tarkistetaan muita tiheämmin. Alemmalla verkolla tarkistusten välillä kuukausi on maksimiaika. Projektipäällikkö Keisala myöntää, että kuukausi on teiden tarkistukseen melko pitkä aika vaihtelevissa sääolosuhteissa. –Siinä ajassa voi tapahtua paljon. Siksi on hyvä, jos saamme itse tienkäyttäjiltä ajankohtaisempaa tietoa verkon kunnosta. Keisala pitää syksyn sateita tiestölle hyvin kuluttavana vuodenaikana. –Se on ikävää, kun teihin ilmestyy alkavia reikiä tai halkeamia ja vesi pääsee rakenteisiin. –Viime talvi oli myös sään vuoksi hyvin haastavaa aikaa paikkauksen kannalta, Tomi Keisala sanoo. Katso video pyörätieltä: