Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Matti Lintula on vannoutunut Lada-kuski – hääpäiväkin valittiin automallin mukaan

Lada on kuljettanut Matti Lintulaa elämän tärkeinä hetkinä. Lapsuudestaan Lintula muistaa idän auton mausteisen tuoksun. Penkkien alta saattoi löytyä kopeekoita ja sätkäpaperin paloja, jotka olivat jääneet sinne autotehtaan työntekijöiltä. Nuorena miehenä Lintula reissasi Suomen länsirannikolla farmarimallisella Ladalla, joka oli aiemmin ollut armeijan käytössä. Lintula suoritti tuolloin siviilipalvelustaan. Reissussa Lada toimi pienenä yksiönä kuukauden päivät. Autossa oli matkatelevisio ja stereoiden kaiuttimet. Eväät mahtuivat kylmälaukkuun. Auton perään sai sijattua vuoteen. –Totesin, että minusta ei ole nukkumaan teltassa kahdeksan miehen kanssa. Nukun mieluummin auton perässä, Lintula nauraa. Ladalla naimisiin Farmarista Lintula joutui luopumaan, kun se hajosi käsiin. Sittemmin on tullut kolme Ladaa. Ne seisovat omakotitalon pihassa Antinniemessä. Vanhimmat ovat vuosimallia -95. Punainen Samara kuuluu Saana Lintulalle , joka on tempautunut mukaan Ladojen sympaattiseen maailmaan. Kun hän sai ajokortin, mies osti hänelle oman Ladan. –Autosta on tullut vaimon silmäterä, Matti Lintula kertoo. Kun pari meni naimisiin neljä vuotta sitten, hääautona oli morsiamen Samara. Hääkakkua koristi auton pienoismalli. Juttu jatkuu kuvien jälkeen. Uusin, Lada Granta, on tältä vuodelta. Asiaan perehtymätön ei tunnista autoa Ladaksi. Laatikkomaisesta muodosta ei ole tietoakaan. Lintulan mukaan auto vastaa ominaisuuksiltaan ja käyttömukavuudeltaan tavallista pientä autoa. Auto on tilava, eikä se kuluta paljoa. –Auto on todella kevyt, pikkurillillä ohjattava, Lintula kuvailee. Vuoden 1995 Lada sen sijaan on pahamaineinen jopa Lada-harrastajien keskuudessa. –Autossa on saasteenalennusjärjestelmä, joka aiheuttaa ajaessa järkyttävää nykimistä. Meillä auto on toiminut yllättävän hyvin. Lada-kuski on altavastaajan puolella Lada on helppo maali irvailijoille, ja naljailun kohteeksi voi joutua myös kuljettaja. –Saanalle sanottiin vasta, että kaikilla on joku huono puoli, mutta sinulla se näkyy päällepäin, Lintula nauraa. Mutta juuri siinä piilee Ladan viehätys. Kun harrastaa Ladoja, kulkee omaa tietään. Siitä Lintulat pitävät. –Mitä vähemmän muut haluavat, sitä enemmän me halutaan. Ollaan pienemmän puolella. Lintulat kuuluvat Lada-kerhoon, jossa on reilut 500 aktiivista jäsentä ympäri Suomen. Kerhon kokoontumisia on neljä kertaa vuodessa. Lintulan mukaan Lada-harrastajat ovat huumorintajuista ja maanläheistä porukkaa. Kuvaavaa on, että kerho on saanut alkunsa Lada-aiheisen Kummeli-sketsin innoittamana. –Joukossa on johtajia ja duunareita, mutta kaikilla on rento elämänasenne. Auto on auto, ei status-symboli.