Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Walki matkasi vaikeuksien kautta maailmalle – Uusi teos syväluotaa Walkin historiaa omakohtaisten kokemusten kautta

1970-luvun lopulla Paperituotteen Neuvostoliiton kauppa kukoisti. Myös kotimaan markkinat vetivät, ja Paperituotteen tulosyksikkö oli kannattava. –Valkeakosken elämä sykki tuolloin Venäjän kaupan tahtiin. Kylä oli hyvin pitkälti itä-riippuvainen, kertoo pitkän linjan tulosyksikön johtaja Heikki Sormunen , jolla on käsissään uunituore teos Myllysaaresta maailmalle – Walkin kansainvälistyminen . Sormunen muistelee, kuinka Paperituotteen johtajaksi vuonna 1974 tullut Pekka Laine pyysi vuonna 1977 koolle pienen ryhmän pohtimaan sitä, mitä tehtäisiin, jos Venäjän kauppa supistuu olennaisesti tai loppuu kokonaan. –Me vain ihmettelimme, että miten tämä voisi loppua, Sormunen muistelee. Siitä alkaa Walkin tarina. Omakohtaisia kokemuksia Yhtyneet Paperitehtaat Oy:n paperijalostusteollisuuden varhaisia vaiheita on käsitelty historiateoksessa jo aiemminkin. Heikki Sormuselle, Juha Niemelälle ja Jaakko Rislakille syntyi kuitenkin ajatus siitä, että tilaa olisi vielä omakohtaisia kokemuksia sisältävälle tarkastelulle Yhtyneiden jalostuksen kansainvälistymisen toisesta vaiheesta 1970-luvun lopulta alkaen. Tuolloin käynnistyi teollisuuspaperijalostuksen eli Walkin siirtyminen Länsi-Euroopan markkinoille. Kolmen miehen työryhmä tapasi toistakymmentä kertaa ja pohti historiateoksen sisältöä ja rakennetta. Sormunen haki teosta varten haastatteluita ympäri Eurooppaa. Hän myös teki teoksen varsinaisen kirjoitustyön. –Meillä oli tapaamisissa hyvin hauskaa. Juttuja oli paljon, eikä niistä kaikkia voitu suinkaan laittaa kirjaan. Aineisto oli hajanaista, muistiot harvassa ja valokuvia aika vähän. Päädyimmekin siihen, että meidän täytyy muistella tarinoita ja juttuja myös omista päistämme. Niitä tuli tähän kirjaan useita, Sormunen kuvailee. Työryhmä harmittelee sitä, että moni Walkin matkan merkittävistä hahmoista on jo poissa. –Valitettavasti monet tarinat ovat jääneet tavoittamattomiin. Jos kirja olisi kirjoitettu 10 vuotta sitten, olisi muistelijoita ja herkullisia tarinoita ollut varmasti enemmän, Sormunen sanoo. Kansainvälistyminen alkoi Kirjan päähuomio keskittyy siihen, miten Venäjän markkinoiden heikkenemisen uhkaan herättiin. Lisäksi erityisen paljon huomiota on kiinnitetty Walkin alkuvaiheen haasteisiin 1980-luvulla. –Vaikean alun jälkeen yksikköön saatiin varsin hyvän kannattavuus. Ei huonosti menestyvästä yksiköstä kukaan olisi viitsinyt historiaa kirjoittaakaan, Jaakko Rislakki toteaa. Teos käsittelee Walkin taivalta kolmesta vinkkelistä. Mukana on sekä paikalla olleiden, yksikön että keskushallinnon näkökulma. –Jälkeenpäinkin tarkasteltuna on ollut hyvin perusteltua, että UPM:n jalostuksen kansainvälistyminen on alkanut juuri Walkin tuotteista. Näissä tuotteissa eri muovien ja raaka-aineitten ominaisuudet antavat rajattomat tuotekehityksen mahdollisuudet, Jaakko Rislakki huomauttaa. Kirjassa käydään läpi myös syitä sille, miksi Walki myytiin aikoinaan Capman oyj:lle. –Kiinnostavaa lienee lukijalle myös se, miten Capman oyj jatkoi Walkin taivalta. Sehän oli aikamoista menestystaivalta, Sormunen kertoo. Walkin viimeisimmän 10 vuoden kuulumisia kirjaan on kirjoittanut nykyinen toimitusjohtaja Leif Frilund . "Juttuja oli paljon, eikä niistä kaikkia voitu suinkaan laittaa kirjaan."