Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Top Fuel -kilpailut ovat vauhdin hurmaa – 305 metrin rata neljään sekuntiin

Timo Lehtimäen pudotellessa faktoja ja numeroita kiihdytysajojen kuninkuusluokan Top Fuel –autoista kuulijan mieli täyttyy journalistisesti tyhjentävistä huh-huh-huokauksista ja ajatuksista, onko tuossa mitään järkeä. Top Fuel on maailman nopein kilpaluokka, missä ajetaan kilpaa kuljettaja kuljettajaa vastaan. –Matka on 1000 jalkaa, eli 305 metriä. Yhdysvalloissa ajetaan loppunopeutena 540 km/h. Minulla oli Alastarolla kesä-heinäkuun vaihteessa huippunopeus 470. Paras aika oli 4,13 sekuntia. Autossa on tehoja noin 12 000 hevosvoimaa, joista Alastoralla pystytään hyödyntämään arvioni mukaan 7000. Alastarolla ajettu kilpailu oli yksi kuudesta Euroopan mestaruus osakilpailuista ja Lehtimäki pokkasi osakilpailuvoiton. Yhdessä kilpailussa voittajalle kertyy seitsemän lähtöä. Kilpailu alkaa perjantaina ja lauantaina kahdella lajittelulähdöllä ja jatkuu sunnuntaina 8 parhaan osalta pudotuspelinä. Varikolla töitä riittää Vaikka ajettuja sekunteja tai kilometrejä ei juuri kilpailussa kerry, ovat kisaviikonloput talleille työntäyteisiä. Jokaisen lähdön jälkeen tehdään täysi koneremontti. –Moottori vedetään hiutaleiksi, muuta ei jää paikoilleen kuin lohko- ja kampiakseli. Aina vaihdetaan uusi kytkinpakka, männät, kiertokanget, kannet, tulpat ja pariin kertaan öljyt, Lehtimäki selittää. Tiukimmillaan kisoissa koneremonttiin on aikaa 75 minuuttia. –Huomattavaa on, että osat huolletaan, niitä ei heitetä menemään yhden käyttökerran jälkeen. Huoltovälissä ei ehditä osia kunnostamaan, vaan ne huolletaan yötä myöten. Kisoissa Timo Lehtimäellä on tallihenkilökuntaa mukana 8–10, jotka toimivat auton ympärillä. Tämän lisäksi mukana kulkee mahdollisesti ruokahuolto. –Jos kaikki tekisivät tätä ammatikseen, niin olisi mahdollista selvitä paria henkeä vähemmällä. Koska ei tehdä, niin on hyvä olla apukäsiä olemassa. Kysymys sekunnin kymmenyksistä Kilpailujen ulkopuolella harjoittelu on käytännössä mahdotonta, vaikka periaatteessa rata olisi mahdollista vuokrata omaan käyttöön koska vain. –Rata ei olisi kuitenkaan siinä kunnossa, mihin se tehdään kilpailuja varten. Jotain yksittäistä osa-aluetta, kuten lähtöä, olisi toki mahdollista treenata. Kilpailuviikonlopun jälkeen olisi teoreettisesti paras ajankohta, mutta montaa lähtöä ei kerkeäisi ottamaan edellä mainittujen huoltotöiden takia. Harjoittelumahdollisuuksien puuttuessa kokemus korostuu kilpailuissa. Muita hyvän kuljettajan ominaisuuksia ovat rauhallisuus ja hyvä kunto, sekä psyykkinen että fyysinen. –Ajaminen perustuu toistoihin ja oppimiseen. Aina pitäisi ajaa kohtuullisen samanlaisesti. Top Fuelissa lähtö on tehty periaatteessa ohjelmoinnilla jo paperilla. Kuljettajan tehtävänä on lyödä kaasu pohjaan ja ohjata. Jos kilpailussa tapahtuu yllättäviä, ei toivottuja, asioista, on kuljettajalla Lehtimäen mukaan aina jotain tehtävissä. Paitsi jos siivet rikkoutuvat ja irtoavat. Autossa on niin hirvittävät tehot, että downforcen kadotessa auton on teknisesti mahdoton pysyä maassa. –Siinä tilanteessa kuskilla ei ole muuta tekemistä kuin istua kyydissä ja katsoa mihin pysähtyy. Lehtimäelle on itselleen kerran käynyt näin vuonna 2005. Hän tuli tuolloin maaliin 270 kilometrin tuntivauhdilla auton perä edellä. –19 kertaa pyörin katon kautta ympäri, jonka jälkeen auto päätyi pöpelikköön kolmeen osaan. Silloin ajattelin, että tämä olisi pirun hyvä laite huvipuistoon. Ainoastaan kaksi vikaa: ei pysy taju ja rannekehinta olisi kohtuullisen kova. Voittamiseen ei totu Puhuttaessa sekunnin kymmenyksistä, luulisi että kaikki ajamisen korjausliikkeet tulisivat selkäytimestä. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. –Muistan kun auto on mennyt kyljellään, niin mietin eri vaihtoehtoja miten saan auton järkevimmin ylös. Kun olen tilanteen videolta jälkeenpäin katsonut, se kestää kolme kymmenystä. Tilanteessa on kaikki liikkeet pähkitty ja otettu eri vaihtoehdot huomioon. Ajokokemuksen kartuttua Timo Lehtimäki ei saa ajosta enää samoja tuntemuksia kuin uran alussa, mutta hän pystyy yhä kokemuksen hyvin sanoittamaan. –Lähdössä maailma on vähän mustavalkoinen ja siitä tunneli rupeaa kapenemaan. Vaikkei puita vierellä olekaan, niin tuntuu että tunneli menee kapeammaksi maalin päin mentäessä. Voisin väittää, että olisi aika vaikuttava juttu olla kyydissä. Motivaatiota ajamiseen Lehtimäen ei ole tarvinnut etsiä. –Kaikki lähtee voittamisesta. Myös osien rakentamisessa omat innovaatiot ja niiden saaminen toimimaan on iso asia. Syntynyt 17.6.1963 Valkeakoskella Yrittäjä, TIL Racing talli Asuu Valkeakoskella Harrastukset: Rullaluistelu, rata-ajo, talvisin jääajo moottoripyörällä. Tavoitteita: Päästä ajamaan Yhdysvaltoihin NHRA-sarjaan maailmanmestaruudesta. EM-tittelin voitto. Ajaa kolmosella alkava loppuaika ja rikkoa kilpailussa 500 tuntinopeus. " Silloin ajattelin, että tämä olisi pirun hyvä laite huvipuistoon. Ainoastaan kaksi vikaa: ei pysy taju ja rannekehinta olisi kohtuullisen kova."