Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Tulospalvelu

Mielipide: Sote-kyytien välitys ei toimi – "Koen tämän jo heitteillejätöksi"

Kaupunki on tehnyt sopimuksen logistiikkayrityksen kanssa taksikyydeistä ja taksien välityksestä. Asiakkaina ovat vanhukset ja vammaiset. Käytännössä palvelu ei toimi ollenkaan. Onko syntynyt väärinkäsitys palvelun käyttäjistä? Asiakkaat ovat vanhuksia ja vammaisia, jotka eivät ole puhelin kädessä koko ajan. Välitysyritys taas vaatii jatkuvaa yhteydenpitoa puhelimella, ja puhelinlinjat ovat tukossa. Lauantaina odotin 45 minuuttia, ennen kuin sain yhteyden ja sain tilattua invataksin seuraavalle päivälle. Paluukyydin sopiminen samalla soitolla olikin sitten vaikeampaa. Sain sovittua paluun, koska tiesin tarkan paluuajan ja vaadin, että en taas jonota puhelimessa. Vaikka kyydin saa sovittua, sovittu tilaus ei koskaan saavu. Lauantaina tilattiin taksi kehitysvammaiselle, pyörätuolissa istuvalle veljelleni. Taksi ei tullut. Onneksi kyse oli vain parturista, joka ei vaatinut korvausta peruuttamattomasta ajasta. Kyse olisi voinut olla tärkeämmästäkin asioinnista. Lauantaina tilasin myös sunnuntaiksi kuljetuksen. Minulle ilmoitettiin, että taksi tulee, mutta noin tunnin ja 40 minuutin odottelun ja monen soiton jälkeen paikalle ilmestyy henkilöauto. Mene siihen sitten pyörätuolilla iso mies, joka ei pysty kävelemään. Välitysfirman taksi oli Tampereelta. Miksi taksi tuli Tampereelta asti? Paikalle ilmestyi toisen henkilön tilaama invataksi, joka otti kyytiin. Tämän kuljettajan kanssa sovimme paluukuljetuksen ajan, mutta ei ilmestynyt noutamaan. Soitimme välitysfirmaan ja kysyimme, missä tilaamamme kuljetus on. He löivät luurin korvaan. Kehitysvammainen istui taas yli tunnin ulkona ja odotti. Lopulta saimme hänelle kyydin saatuamme valkeakoskelaisen taksiyrittäjän hänen omasta puhelimestaan kiinni ja pyysimme tavallista taksikyytiä. Kyseinen kuljettaja ei itse päässyt, mutta järjesti paikalle toisen kuljettajan vapaapäivältään. Taksi tuli 10 minuutin sisällä. Suuri kiitos tästä hyvästä palvelusta paikalliselle taksikuljettajalle. Nyt olen ilmoittanut hoitokotiin, ettei veljeäni saa kuljettaa kyseisen välityspalvelun kautta, ennen kuin olen saanut Valkeakosken kaupungilta vakuudet toiminnan paranemisesta. Koen tämän jo heitteillejätöksi. Veljeni ei osaa nimeään sanoa, saati osoitettaan niin, että taksinkuljettaja sen ymmärtäisi. Näin ollen tulee huoli, mihin metsätielle taksi hänet pudottaa. Jos kuljetus on tilattu edellisenä päivänä, miksi kuljettaja saa tiedon vasta 10 minuuttia ennen kuljetusta? Kun pyörätuoliasiakkaasta on kyse, ei niin vain hypätä kyytiin. Aikaa kuluu autoon ja autosta pois siirtymiseen. Siksi kyyti on hyvä tilata jo jopa muutamia päiviä ennen matkaa. Myös 93-vuotias äitini saa taksikuljetukset, koska hän on melkein sokea. Nyt häneltäkin edellytetään jatkuvaa soittelua välitysfirman puhelimeen. Puheluun kuluu 1–1,5 tuntia, ja maksu menee myös odotusajalta. Takseja on kyllä ulko-oven pielessä jonossa, mutta sote-kyytien asiakkaat eivät niihin saa mennä, jos eivät ole saaneet lupaa välitysfirmalta. Vanhuksille ja vammaisille on ollut erittäin tärkeää, että kuljettajat ovat olleet tuttuja. On ollut turvallista kulkea, kun kuljettaja on tiennyt, mihin mennään. Palvelu on ollut tähän asti hyvää. Kuljettajat ovat auttaneet kauppakassin kanssa ja vahtineet talvella vieressä, että vanhus varmasti pääsee liukkaalla kelillä kotiinsa sisälle. Tuttu kuljettaja myös huomaa, että tänään ei tuon vanhuksen kunto olekaan yhtä hyvä kuin eilen. Meille omaisille on erittäin tärkeää, että vammaiset läheisemme, isämme ja äitimme ovat turvallisissa käsissä. Taksiuudistuksesta huolimatta en käsitä, kuinka kaupunki ottaa käyttöön palvelun, joka vie paikalliset taksiyrittäjät suoraan sanottuna kortistoon. Käsittääkseni he ovat veroineen tuoneet kaupungille tuloja. Nyt tilalle tulee esimerkiksi tamperelainen kuljettaja, joka ei edes löydä perille. Jos kaupunki halusi säästöjä, olisi kannattanut poistaa taksikorttikyydit sitten kokonaan. Ilmeisesti kyseinen yritys kilpailutettiin? Oliko se kenties halvin tarjoaja? Ainoa voittaja on puhelinyhtiö, ja todennäköisesti harmaa talous ikävä kyllä kasvaa. "Meille omaisille on erittäin tärkeää, että vammaiset läheisemme, isämme ja äitimme ovat turvallisissa käsissä."