Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Vaalikone

Kolumni: Taksien hintojen väitetään alenevan, mutta se on harhaa

Kun autokoulun opetus niin sanotusti uudistuu ja vähenee, se vaikuttaa myös hintaan alenevasti. Ja kun taksien hintakilpailu alkoi tällä viikolla, väitetään myös hintojen alenevan. Puhdasta harhaa. Mikään ei käytännössä koskaan halpene, vaikka tilastollisesti voitaisiin niin todistaa. Jos jokin tuote selkeästi halpenee, alennus otetaan takaisin toisessa tuotteessa. Kun autokouluilla pakollinen koulutus vähenee, lähes jokainen ajokorttia haluava joutuu käymään lisäajotunteja, joilla ajokortin perushinta kuitenkin kasvaa. Taksien hintakilpailusta ei kukaan ota selvää. Taksinkuljettajien oma liitto pitää kartellimaisesti varmasti hinnat kurissa. Hinnat vaihtelevat jo nyt eri alueilla. Uusia yrittäjiä vanhan liiton miehet ovat aina karsastaneet. Kun Kajonin takseja alkoi ilmestyä palveluja lisäämään, vanhat kuljettajat eivät Kajonin kuskeille suostuneet aina edes puhumaan. Uuden liikennepalvelulain perusteella taksit eroaisivat jatkossa toisistaan esimerkiksi palveluiden ja hinnoittelun osalta. Niin tähänkin saakka on tapahtunut. Esimerkiksi Toijalassa kiersi aikanaan varoitus, että taksia tilattaessa kannattaa tilata palvelu erikseen. Tampereella taas sama matka on maksanut vaihtelevasti 11, 14, 17 ja 19,90 euroa. Aikamoinen hintahaitari. Ajettu matka on sama, matkan kesto lähes sama. Lähtömaksunkin luulisi olevan saman, sillä kyydit on otettu puolelta päivin. Tamperelaiset taksit ovat, ainakin kolmessa näistä tapauksista, olleet ylitsevuotavan kohteliaita ja asiallisia. Yksi neljästä ei löytänyt Taysista edes oikeaa sisään menoa. Ruokakustannuksia lasketaan säännöllisesti valitun ruokakorin mukaan. Sekään ei kerro totuutta. Ruokakorin tuotteet on valittu niin, että ainakin kolmasosa niistä on sellaisia, joita harvemmin käytetään. Isojen kauppaketjujen tarjoukset taas usein koskevat asiakkaita, joilla on ketjun oma bonuskortti. Samalla ketju saa tietoa asiakaskäyttäytymisestä. Ja tietojen jälleenmyynnistäkin rapsahtaa muutama euro kauppaketjulle. Ennen asiakasta sumutettiin 99-hinnoilla, nyt vain halpuutetaan niin, että heikottaa. Missään ei vain kerrota, miksi asiakasta heikottaa. Kauppias sen kaiketi tietää, mutta ei kerro.