Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Vaalikone

Mielipide: Terveyskeskus kaipaa sujuvampaa palvelutiskiä

Kun katselee ja kuuntelee, saa ympäriltään tietoa, jota pitää käyttää. Ihmettelen vain, miksi tietoa eivät käytä henkilöt, jotka todellisuudessa voivat sitä hyödyntää. Valkeakosken sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsenten ja varajäsenten olisi syytä kuunnella ja katsella. Tämä on ainoa tapa, joilla palveluja saadaan paremmin toimiviksi ja kansalaiset tyytyväisemmiksi. Terveyskeskuksessa on niin sanottu palvelutiski, josta saa palveluja, muun muassa ajanvarausta ja muutakin neuvoa. Tein yli kuukausi sitten kirjallisen palautteen, että palvelutiskille jonottamista varten otetaan käyttöön jonotusnumerojärjestelmä. Palautteeseen ei ole vastattu, vaikka siihen oli palautelaatikon vieressä vastausaikakin määritelty. Ilmoittautua voi myös koneelle, joka lukee kela-kortin tai henkilökortin viivakoodin. Heille, jotka eivät ole talon vakikäyttäjiä, ohjeistus on huono ja siksi on tärkeää, että opastusta tarkennetaan. Ei riitä, että laittaa viivakoodin koneen lukulaitteen alle, vaan kortti on laitettava noin 10–15 sentin päähän lukulaiteesta jne. Molemmat esimerkit ovat pieniä, mutta käyttäjän kannalta harmillisia. Harmillista asiakkaan kannalta on myös palvelutiskin nöyrä auttamishalu ja asiakkaan kuunteleminen, mutta rohkeasti täytyisi huomioida jonon pituuskin. Ei palvelutiskillä jonotilanteissa pidä selvitellä kaikkia asiakkaan ongelmia, koska suurin osa niistä ei kuulu palvelutiskin henkilöstön työtehtäviin. Korostan tässä yhteydessä sitä, että työntekijät ovat ammattilaisia ja osaavat työtehtävänsä kiitettävästi. Kyse on siitä, miten saadaan palvelutilanne joustavasti hoidettua, ilman tarpeettomia jonoja. Lautakunnan jäsenten kannattaisi mennä vaikka alkuviikosta aamuisin katsomaan sitä touhua palvelutiskin nurkille. Eli katselkaa ja kuunnelkaa, ehkä siellä päässä syntyy joitakin ajatuksia. Seurasin tilannetta 26.6. henkilökohtaisesti, pienen operaation johdosta. Lääkäri tuli ajallaan, ja kaksi hoitajaa otti hyvin minut hellään huomaan. Itse sain kokea sen osaamisen tason ja leppoisuuden, jolla jopa minuun kohdistunut pikkutemppu hoidettiin. Lähipalvelut on saatava jatkossakin omasta kaupungista, mutta lautakunnan jäsenten on syytä kulkea silmät ja korvat auki, koska heille kuuluu myös nämä asiat, vaikka operatiivinen toiminta ei kuulukaan luottamushenkilöille.