Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Vaalikone

Kolumni: Kitkaa renkaissa ja palvelussa

Suvikumien vaihto lipsahti tänä vuonna kesäkuun puolelle. Kitkaa on renkaiden lisäksi riittänyt asiakaspalvelussa. Uskomatonta kyllä jopa renkaiden vaihtoon voi tuhraantua viikkoja. Episodi juontaa juurensa viime kesään ja syksyyn. Renkaan räjähdettyä, auton alle vaihdettiin rengasliikkeessä vanteilla valmiiksi ollut sarja. Liukkaiden tultua kurvasin taas samaiseen paikkaan ja ostin uuden kitkarengassarjan. Ne piti vaihtaa mukana olleille vanteille, joista renkaat oli laitettu kierrätykseen jo kesällä. Autoa hakiessani liikkeessä naureskeltiin, ettei kaikki mennyt putkeen. Peräkontissa olleita vanteita ei oltu noteerattu, vaan kitkarenkaita alettiin vaihtaa samoille vanteille, joilla suvikumit olivat. Pian moka huomattiin ja kesärenkaat saatiin takaisin vanteille. Minulle asiakkaana oli tietysti ok, kun kaupanpäällisinä tuli ilmainen tasapainotus. Kotona kuskasin renkaat varastoon sen enempää tutkailematta. Totuus selvisi vasta keväällä: Renkaat olivat oikeat, mutta vain neljällä pultilla kiinnitettävät vanteet ihan toisesta autosta. Alkoi puhelinrumba. Rengasliikkeen mukaan minulla ei kuulemma koskaan ole ollut kaksia alle sopivia vanteita. Syksyn mokailu oli kuulemma liikkeessä muistissa, mutta virheen mahdollisuutta ei myönnetty. Syynä oli se, että kukaan muu ei ollut huudellut vaihtuneiden vanteiden perään. Asia laitettiin siis asiakkaan piikkiin. Pitkän vatvomisen aikana kävi ilmi, että liikkeessä ei pidetä kirjaa sinne tulevista ja sieltä lähtevistä käytetyistä vanteista. Eli oikeat vanteet olivat todennäköisesti päätyneet toiseen autoon. Omasta teoriastaan liike piti kiinni ihailtavan sinnikkäästi. Ja toimihan se. Allekirjoittaneen paistomittari meni punaiselle ja rengasliike ikuisiksi ajoiksi vaihtoon. Se ei paljoa painanut, että olen ko. liikkeeseen kantanut euroja noin 10 uudesta rengassarjasta. Ikävä kyllä näinhän se menee, että yrittäjän palvelut punnitaan vasta ongelmatilanteessa. Asiakaspalvelulle ei voi antaa hyvää arvosanaa, jos kehotetaan hankkimaan käytetyt vanteet netistä tai luvataan 20 euron alennus lähes satasen työstä, jota ilman liikkeen sekoilua ei olisi tarvittu. Hyvä uutinen on se, että kyseinen liike ei sijaitse Valkeakoskella. Sen sijaan paikalliselle yrittäjälle kuuluu iso kiitos. Perjantaiaamuna satamasta juhlavieraita noutanut Iko hoiti rengasepisodin tyylillä päätökseen vieläpä samana päivänä siitäkin huolimatta, että päälle painoivat tyttären lauantaiset ylioppilasjuhlat. Tätä, jos mitä voi kutsua erinomaiseksi asiakaspalveluksi. Kiitos ja onnea koko perheelle. "Yrittäjän palvelut punnitaan vasta ongelmatilanteessa."