Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Eurovaalikone

Mielipide: Hammaslääkäri sai reaktion ennen hoidon aloitusta – Eikö myös työntekijän hajuherkkyydestä pitäisi kertoa?

Hyvä julkisten terveyspalveluiden käyttäjä: muistathan tulla vastaanotolle tuoksuttomana: ei siis kemikaaleja, parta- tai hajuvesiä. Terveyspalveluiden tarjoaja ja työntekijä: muistathan sinäkin infota asiakasta erityistapauksessasi, jos olet erittäin hajuherkkä. Kävin Valkeakosken hammashoitolassa hammaslääkärillä, aikomuksena saada reikä paikatuksi. Ennen aikaani puoliltapäivin, olin aamulla pessyt hiukset sekä käyttänyt hoitavaa hiusselvitysainetta, joka jätetään hiuksiin. Lääkäri sai hetimiten reaktion ennen hoidon aloitusta ja joutui poistumaan tilasta astmakohtauksensa vuoksi. Seuraavan ajan sain vasta elokuulle, yli kahden kuukauden päähän ja reikä jäi paikkaamatta. Vaikka vastaanoton seinissä onkin laput, joissa edellytetään tuoksuttomuutta, herää kysymys, eikö kyseisellä lääkärillä tai ajanvaraushenkilöllä ole velvollisuus kertoa ja painottaa asiaa, jos työntekijä on astmaatikko ja erityisen hajuherkkä? Asian näin ollen asiakkailtahan vaadittaisiin täysin hajuttomien tuotteiden käyttämistä. Voisin jopa vannoa, että en ole ainoa, joka on jouduttu ajalta käännyttämään pois kun työntekijä on herkkä hajuille. Missä raja meneekään ja kuinka paljon asiakkaan hoidon kiireellisyydestä todellisuudessa välitetään?