Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Tulospalvelu

Pääkirjoitus: Lapsen luontainen tapa oppia on liikkua ja ihmetellä

Ettekö te opettele siellä enää nykyään yhtään mitään? Tässä palaute, joka lienee tuttu monelle luokanopettajalle. Uuden opetussuunnitelman mukainen oppiminen on kaukana siitä, minkälaisessa koulussa lasten vanhemmat ovat istuneet. Sen vuoksi tilanne näyttää monen silmissä siltä, että koulu on muuttunut leikiksi ja peliksi, eikä oppiminen ole enää ykkösasia. Kun vanhempi kysyy lapseltaan, miten koulupäivä sujui, on vastaus usein hämmentävä; "Me käytiin retkellä, leikittiin ulkona ja maalattiin". Ei siis istuttu pulpetin ääressä, opeteltu kertotaulua toistamalla, raapustettu kirjaimia tehtäväkirjaan. Ei opittu mitään, leikittiin vain. Tosiasiassa metsäretken tarkoituksena on ollut opettaa lapsille yhteyttämisestä, ulkona leikkiessä on juostu kaksi kertaa neljä tolpan väliä, maalatessa tehty kaikkea a:lla alkavaa. Opittu siis kaikkea samaa, mutta uudella tavalla. Ja väittäisin, että moni oppilas oppii juuri tällä tavalla huomattavasti tehokkaammin. Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto myönsi juuri Valkeakoskelle valtionavustusta liikkuva koulu -hankkeeseen. Hankkeeseen on tarkoitus käyttää yhteensä 51 000 euroa. Ja ajatus on yksinkertainen: vähemmän istumista, enemmän liikettä. Näin kasvatamme aktiivisia lapsia ja opetamme tavalla, joka kumpuaa lapselle luontevimmasta tavasta olla. Lasta ei ole luotu istumaan paikoillaan pulpetin ääressä. Lapsi on luotu juoksemaan, tutkimaan, mönkimään ja ihmettelemään. On siis luonnollista, että opetus pohjautuu juuri siihen.