Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Ohjaaja-käsikirjoittaja Heikki Paavilainen: "Tuntui todella hyvältä palata Apialle"

Rakkaudella merkitty. Niin lukee käsikirjoittaja, ohjaaja Heikki Paavilaisen edessä olevan käsikirjoituksen kansilehdessä. Teksti heräsi eloon, kun näyttelijät, muusikot ja tanssijat nousivat kesäkuussa Apian kesäteatterin näyttämölle kertomaan otteita Jari Sillanpään elämästä. Esityskauden puoliväli on juuri ohitettu, mutta näytöskausi jatkuu vielä 11. elokuuta asti. –Oli hieno kirjoittaa Jarin elämästä. Sehän on ihannetarina, kun päähän potkittu ja kiusattu mies nousee lopulta Suomen tangokuninkaaksi ja saavuttaa valtavan suosion, Paavilainen sanoo. Ihannetarina? Tässä kohtaa moni mediaa seurannut saattaa nostaa kulmiaan ja tuhahtaa. Muistissa ovat ensimmäiset huumeotsikot Sillanpäästä viime syksyltä ja etenkin isompi paukku pääsiäisen alla. –Media ampui todella kovilla. Moni oli valmis tuomitsemaan Jarin ja kääntämään selkänsä. Raju elämä ei ole artistimaailmassa harvinaista, mutta sitä ei selvästi hyväksytä iskelmätähdeltä. Heikki Paavilainen sanoo suhtautuvansa erittäin kielteisesti kaikkiin huumeisiin, sillä ne ovat aiheuttaneet kohtuutonta surua liian monelle ihmiselle. –Itse näen, että huumekohu on osa tarinaa. Minä olen tarinankertoja, enkä voi muuttaa maailmaa ja sen kulkua. Ehkä esityksestä löytyy kuitenkin syitä siihen, miksi tähän on tultu, Paavilainen sanoo. Jännitystä ja huolta Se oli totaalinen shokki, Paavilainen myöntää Sillanpään keväisestä huumekohusta. Kiirastorstai oli nimensä veroinen. –Pitkäperjantain aamuna toimittaja soitti ja kysyi, aionko perua musikaalin esitykset. –Eihän se ollut mitenkään mahdollista, sillä musikaalia oli jo pitkään valmisteltu. Myynti oli aloitettu, tiimi oli kasassa, yli 30 työsopimusta tehty ja harjoituksetkin olivat alkaneet. Musikaalin työryhmä kävi huumekohua kunnolla läpi ja päätti pysyä sen yläpuolella. –Ei pidä tuijottaa yksityiskohtia, vaan nähdä asiat laajemmin. Meillä on loistava tiimi koossa ja teemme tätä työtä ilon kautta. Mielenkiintoisesta ihmisestä olemme tehneet niin hyvän musikaalin kuin pystymme. –Tietenkin se harmittaa, jos moni ihminen jättää musikaalin kohun takia katsomatta. Boikotti osuu silloin meihin eli aivan vääriin ihmisiin. Kerromme Sillanpään tarinan, mutta muuten hänellä ei ole mitään tekemistä esitystemme kanssa, Paavilainen muistuttaa. Jännitys ja huoli musikaalin vastaanotosta on ymmärrettävää, sillä Paavilaisen perheyritys vastaa tuotannosta paitsi taiteellisesti myös taloudellisesti. Lahjakas ja karismaattinen artisti Musikaalia varten Heikki Paavilainen vietti pitkän päivän keskustelemalla Jari Sillanpään kanssa. Hän kävi Jarin elämää läpi myös tämän siskon, isän ja läheisten kanssa. –Keskustelujen kautta kuva Jarista syventyi ja kerroksia tuli lisää. Hänen elämäänsä on mahtunut lukuisia epäonnistumisia ja pettymyksiä, kunnes hänet 30-vuotiaana kruunattiin tangokuninkaaksi. Valtavan taistelutahtonsa avulla hän on selvinnyt pettymyksistä. Idea Jari Sillanpään elämään pohjautuvasta musikaalista syntyi pari vuotta sitten. Kun Sillanpäälle kerrottiin ajatuksesta, hän ei kolmeen kuukauteen kommentoinut mitenkään. Lopulta hän suli ajatukselle. –Sillanpään suosio on vertaansa vailla. Hän on esiintyjänä valtavan lahjakas ja karismaattinen. Hän on luonnonlapsi, joka sulattaa ihmiset avoimuudellaan. Hän naurattaa huumorilla ja heti perään koskettaa kyyneliin asti. Musikaalissa suurin haasteemme on yltää tuohon samaan. 56-vuotiaana ensimmäinen kunnon loma Kesän säät ovat olleet suosiollisia, eikä kesäteatteriyleisö ole tarvinnut sen paremmin sade- kuin villatakkejakaan. Yleisö on ottanut musikaalin hyvin vastaan. Tunnelma on ollut korkealla ja yleisö on palkinnut esiintyjät taputtamalla seisaallaan. Jari Sillanpääkin on istunut muutaman kerran yleisön joukossa ja käynyt kumartamassa yleisölle esitysten lopussa. Heikki Paavilainen hymyilee ja sanoo, että on tuntunut todella hyvältä palata Apialle. Viime vuonna hän ja perheyritys Suomen kesäteatteri pitivät välivuoden kesäteatterista. Yritys oli pyörittänyt kesäteatteria Apialla vuodesta 2010. "Tuuraajana" oli toinen valkeakoskelaislähtöinen teatterimies Otto Kanerva . –Kävin Apialla vain ensi-illassa. Oli vähän outo olo olla katsojan roolissa, Paavilainen myöntää. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, kyse oli 56-vuotiaan Paavilaisen ensimmäisestä kunnon kesälomasta. –Enhän minä ole koskaan kesälomaa pitänyt. Nuorempana olin taksin ulassa joka kesä ja myöhemmin teatteritöissä. –Lomaa oli peräti kuusi viikkoa. Harmi vaan, että oli sään puolesta niin surkea kesä. Ostin veneen ja ajattelin, että kerrankin on kunnolla aikaa veneillä. Ei se sateessa oikein huvittanut. Täysin ilman teatteria viime kesä ei kulunut. Paavilainen käsikirjoitti ja ohjasi Seinäjoen tangomarkkinoille musiikillisen ilottelun Suomen onni . Lisäksi samaan vuoteen mahtuivat ohjaukset Vaasan kaupunginteatteriin ja Porin teatteriin sekä kaksi musikaalikäsikirjoitusta. Kahden kesäteatterin perhe Tämä kesä kuluu tuttuun tapaan kesäteatterissa. Apian Rakkaudella merkitty  -musikaalin lisäksi Suomen kesäteatteri vastaa Sappeen kesäteatterista. Siellä esitetään Topi Sorsakosken pohjautuvaa On kesäyö  -musikaalia. –Sappeessa nähdään kolmas versio On kesäyö  -musikaalista. Ensimmäinen oli Valkeakoskella kesällä 2013 ja toinen versio Vaasan kaupunginteatterissa talvella. Vaasassa musikaali teki teatterin kaikkien aikojen katsojaennätyksen, Paavilainen iloitsee. –En minä näitä yksin pyöritä. Vaimo Mervi hoitaa tuotantoa ja kaikkia käytännön asioita, tytär Petra markkinointia ja some-maailmaa. Lisäksi on monia muita jakamassa hommia, Paavilainen sanoo.