Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Hyppää crosskartin kyytiin! Vauhdista vastaa Kärjenniemen 11-vuotias vauhtihirmu Ilari Sääskilahti

Crosskartin talvisarjaa ajetaan pienoisrallina, jossa kolmen lähdön yhteistulos ratkaisee. – On ajettava kovaa, mutta virheettömästi, sanoo Ilarin isä ja tiimin toinen jäsen Petri Sääskilahti . Ilari teki työtä käskettyä ja tuli Raahessa ja Mäntyharjulla ruutulipulle ensimmäisenä. Sarjamestaruus oli jo toinen peräkkäin Ilarille, joka on ajanut crosskartia kilpaa nyt kolme vuotta. Pari ensimmäistä vuotta menivät Ruotsin, Norjan ja Latvian sarjoissa, koska Suomessa ei nuorimmille kuskeille ollut luokkia. Katso video Ilari Sääskilahden ajosta Toijalan Vauhtipuistossa: Moottoriurheilussa Ilari on jo kokenut tekijä, kun hän seurasi Vertti -velipoikansa jalanjälkiä ja tarttui carting-auton rattiin jo nelivuotiaana. Vertti Sääskilahti on jättänyt kilvanajamisen, mutta ohjailee tällä hetkellä kuorma-autoa armeijan leivissä. FIN RX-sarja on kansallinen kilpailusarja, jossa ajetaan sekä talvi- että kesämestaruudesta. Sääskilahdet valmistautuvat jo kesäkauteen, joka alkaa Vilppulan osakilpailulla 20. toukokuuta. – Ajaminen on kivaa, mutta aika vaikeaakin joskus. Ajolinjat täytyy valita nopeasti ja hallita vaihteita kovassa temmossa. Pieni virhe ei vielä haittaa, mutta vähänkin isommalla mokalla voi koko lähtö mennä pilalle, Ilari kuvailee. Kuljettaja on tosi hyvin suojattu Crosskart on hyvin läheistä sukua rallicrossille. Crosskartia ajetaan kesäisin soralla ja asvaltilla ja talvisin lumella ja jäällä. Kun autoa tarkastelee ulkoapäin ensi kertaa, se näyttää hyvinkin heiveröiseltä purkilta. Sitä se ei kuitenkaan ole. – Vaikka moottoriurheilu monesti mielletään riskialttiiksi toiminnaksi, crosskartissa kuljettaja on tosi hyvin suojattu. Autossa on hyvin vahvat turvakaaret, siellä istutaan kilpapenkissä, ja autossa on kuuspistevyöt. –Ensi kesäkaudeksi mukaan tulee vielä kypärätuki, jolloin kuskin pää ei pääse törmäyksessä nitkahtamaan mihinkään suuntaan. Kypärämalli on pakollinen formuloissa ja rallissa ja tulee nyt myös crosskartiin, Petri Sääskilahti esittelee perheen mielilajia. Vielä nuori laji Suomessa Ruotsissa crosskartia on ajettu jo parikymmentä vuotta. Suomeen laji rantautui vasta kuutisen vuotta sitten. Mukaan on tullut nopeasti nuoria kuljettajia, jotka kokevat kartingin ja rallicrossin alttiimmaksi turvallisuusriskeille. – Ainahan vähän kolahtelee, mutta hyvin harvoin tulee loukkaantumisia. Autojen kontaktit ovat lähinnä kylkipusuja, vaikka Ilari Sääskilahden sarjassakin huippunopeudet nousevat jo 80 kilometriin tunnissa, ja radoilla on mukana hyppyjäkin. – Crosskart on tosi hauska laji. Kuljettajien mielestä tämä on parasta, kun radalla ajetaan mies meistä vastaan yhteislähdöin. Soralla autoa viedään sivuluisussa, ja asvalttimutkat ajetaan tosi tarkasti, Ilari ja Petri kuvailevat On vain ajettava täysillä Kilpailuissa lähdöt ovat lyhyitä. Koko ajan tapahtuu, kuuden kuskin alkueristä mennään eteenpäin. Parhaat pääsevät lopulta viiden kierroksen finaaliin, jossa ajaa yhdeksän kuljettajaa. Talvisarjassa kuljettajat ajavat erät rallityyppisesti yksin kelloa vastaan. – Talvella eräajot olisivat haasteellisia, kun pitäisi olla leveitä jääratoja, joihin mahtuu useampi auto kerralla. Rallityyppinen kisaaminen korostaa tarkasti ajamista. – Kesäajamisessa pienen virheen jälkeen voi saada porukan vielä kiinni, mutta talvella ei kestä tulla yhtään virhettä. On vain ajettava täysillä, kun ei yhtään tiedä, kuinka kovaa muut päästelevät radalla menemään omissa starteissaan, Petri kuvailee. Talviradat ovat noin kolmen kilometrin pituisia. Kesäsarjassa pituus puolittuu. – Hyvinkäällä esimerkiksi on puolitoista kilometriä, ja se ajetaan alkuerissä kolmena kierroksena. Maastossa pitää olla sekä soraa että asvalttia. Suomen radat ovat melko tasaisia. Ruotsissa ja Norjassa on tehty radoille myös hyppyjä, jolloin autot lentävät ilmassa. Mitä nopeammin ajaa, sitä korkeammalle lentää, Sääskilahti selvittää. Uudistus toi lisää harrastajia Crosskartiin lähti viime vuonna lisää juniorikuljettajia, kun FIN RX-sarjaan perustettiin yli 13-vuotiaiden 125-kuutioisten luokan lisäksi uudet luokat: mini 6–9-vuotiaille ja 85-luokka 9–12-vuotiaille. – 125-luokan jälkeen siirrytään joko 250-kuutioisiin tai xtreme-autoihin, jossa on jo 750-kuutioinen voimanlähde. Se on sitten jo raju peli, Petri Sääskilahti naurahtaa. Sääskilahti kuuluu AKK:n lajiryhmään, joka pyrkii kehittämässä crosskartia Suomessa. – Saimme uudistusten jälkeen jokaiseen luokkaan kymmenkunta kuljettajaa. Tänä vuonna harrastajamäärät kasvavat edelleen. Bournemouth–West Bromw 1 Huddersfield–Crystal Palace X Stoke–Everton 12 ------------------------------------- Liverpool–Watford 12 Man United–Brighton 1 Wolverhampton–Burton A 1X -------------------------------------- Leeds–Sheffield W 1 Birmingham–Hull 1 Brentford–Middlesbrough 12 -------------------------------------- Bristol City–Ipswich 1 Sheffield Utd–Nottingham 1 Sunderland–Preston 2 Norwich–Reading X2 VS:n viikon veikkaajien kevätkisa: 1) Kalaveikkojen puheenjohtaja Jussi Alanko 4x11 + 12x10 (voitto 14,80 e), 2) Mad Maxin Kim Lingman 2x11 + 8x10 (voitto 5,40 e), 3) Mad Maxin valmentaja Alejandro Peris Mora 9, 4) Hakan pikaluistelija Mika Siren 8, 5) Hakan puheenjohtaja Juha Karjalainen 7, 6) BLD:n Annika Sadeharju ja Ella Lehtiö 7, 7) FC Hakan B-nuoret 6, 8) HPK:n Jere Innala 5, 9) Hakan mäkihyppyvaliokunnan johtaja Mikko Huoviala 4. Ilari Sääksilahti Syntynyt: 10.7.2006 Valkeakoski. Perhe: isä Petri, äiti Ritva, veli Vertti, 20. Saavutukset: crosskartin talvisarjan voitto 2017–18, PM-kolmonen 2017. Ruoka: makaronilaatikko. Miellyttää: – Kun voittaa kisan ajamalla. Motto: – Periksi ei anneta. ”Ajolinjat täytyy valita nopeasti.”