Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Vaalikone

Mielipide: Opettajilla huoli Roukon koulun lasten ja nuorten tulevaisuudesta

Päätöstä Roukon koulun rakentamisesta on odotettu pitkään. Ensimmäisen ehdotuksen hylkääminen keväällä 2017 oli oikea ratkaisu, koska se antoi mahdollisuuden harkita asioita vielä todelliset tilatarpeet huomioiden. Meidän pelkonamme on, että tilatehokkuusajattelu ohittaa lasten tarpeet. Lähtökohtana suunnittelulle tulee olla sen, että 1.–5. luokille rakennettaisiin omat oppimistilansa jo olemassa olevien rakennusten yhteyteen. Liika ahtaus ja siitä aiheutuva melu aiheuttavat stressiä kaikille oppilaille. Pienet oppilaat tarvitsevat oman, pysyvän luokkatilan koko koulupäivän ajaksi. Myös vanhemmat oppilaat tarvitsevat opiskelurauhan. Vuonna 2014 valmistunut Tyryn koulu on suunniteltu 7.–9. luokkien oppilaille. Nykyaikainen aineopettajajärjestelmä edellyttää omanlaisensa tilat. Tyryn koulun tilaratkaisut ovat tätä ajatellen toimivat. Opetussuunnitelman mukaisen toiminnallisen opetuksen toteuttaminen edellyttää asianmukaiset ja riittävät tilat – kaikilla luokka-asteilla. Jos nykyisen Roukon koulun luokkia edelleen sijoitetaan eri puolille isoa koulua, tuntuu kuin evakko jatkuisi kaikilla. Oppilaiden ripottelu eri paikkoihin ei voi enää jatkua väistön tapaisesti seuraavia vuosikymmeniä. Se aiheuttaa oppilaille turvattomuuden tunnetta. Lapsen levoton koulupäivä lisää levottomuutta vapaa-ajalla. Opettajia huolestuttaa lasten ja nuorten tulevaisuus. Opetuksen suunnittelu ja kehittämistyö kärsivät erillään olosta. Viime vuosien tilanne on kuormittanut myös oppilashuollon henkilöstöä. Tyryn ja Roukon koulut ovat aiemmin olleet omat yksikkönsä. Miten ihmeessä näitä tiloja ollaan nyt vähentämässä tilatehokkuuden nimessä? Roukon koulun oppilaat tarvitsevat uudet tilat purettujen tilalle. Parakkeja ei otettu käyttöön, koska nämä rahat haluttiin säästää uuden koulun rakentamiseen. Missä ovat nämä säästöt nyt? Kaksi vuotta on evakkoaikaa jo kulunut ja vähintään kaksi vuotta on vielä edessä. Meillä on yhtenäinen perusopetus, ja useilla paikkakunnilla on jo siirrytty yhtenäiskoulumalliin. Malleissa eri-ikäisille lapsille yleensä löytyvät selkeästi omat alueensa, vaikka osa tiloista onkin suunnitellusti yhteiskäytössä. Tuleeko näin olemaan myös meillä? Olemme erittäin ilahtuneita valtuuston 13.11. tekemästä päätöksestä lisätä resursseja lasten ja nuorten eduksi. Toivomme, että koulupäätöstä tehtäessä sama linja jatkuu. "Opettajia huolestuttaa lasten ja nuorten tulevaisuus. Opetuksen suunnittelu ja kehittämistyö kärsivät erillään olosta."