Ladataan
Uutiset Koronavirus Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Taysin koronaneuvontaan tuli maanantaina yli 300 soittoa, mikä on räjähdysmäinen kasvu – puhelinlinja ruuhkautunut, kaikki soittajat eivät päässeet läpi

Tampereen yliopistollisen sairaalan koronaneuvontaan soitettujen puheluiden määrä on kasvanut voimakkaasti kahden viimeisen viikon aikana. Pirkanmaan sairaanhoitopiirin ja Taysin johtajaylilääkäri Juhani Sand kertoo, että alimmillaan päivittäiset puhelut koronaneuvontaan putosivat noin 50 puheluun vuorokaudessa heinäkuun alkupuolella. Maanantaina soittoja kertyi yli 300. Keväällä soittoja saapui kiireisimpinä päivinä valtava määrä. – Ihan sellainen huippupäivä taisi olla tuhat soittoa silloin, kun se kaikki oli uutta ja epidemia oli käynnistymässä. Mutta aika pian se siitä sitten kyllä putosi alaspäin. Puhelinlinja ruuhkautui Puhelujen määrä on ruuhkauttanut puhelinlinjaa. Sand kertoo, että jonotusajat ovat jonkin verran pidentyneet, eivätkä kaikki soittajat ole päässeet läpi. – Tämä on ollut nyt yksi meidän murhe, Sand sanoo. Keinoja on yritetty löytää, jotta vasteajat toimisivat paremmin. Sandin mukaan Taysissa on mietitty, miten kysymyksiin vastaamista, tiedottamista ja näytteelle pääsyä pystyttäisiin parantamaan ja lisäämään näihin resursseja nyt, kun kysyntä näyttää kasvavan. Sand arvelee, että puhelujen määrän kasvaminen liittyy siihen, että liikkuminen on lisääntynyt ja yhteiskunta kevään jälkeen vapautunut. Samalla muut hengitystieinfektiot ovat jonkin verran lisääntyneet. –  Sitä myötä kun oireita tulee, ihmiset luonnollisesti ja ihan oikein pyrkivät selvittämään, onko aihetta lähteä testeihin vai voiko olettaa, että tämä on nyt jotain muuta flunssaa.